Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Definitivt dåligt lackeringsarbete. Färgen lossnar ju i flagor så att säga. Typiskt dåligt underarbete.
av Yaniz
Erik Å skrev:Parkeringsskador på stötfångarna är ju ständigt återkommande, jag brukar få en om året ungefär (jag lovar, det är inte jag som kör emot andra bilar..)
Lika bra att lära sig fixa själv: slipa + spraya plastprimer + spackla vid behov + bättringsfärg + klarlack..
Det är inte rocket science men lite pyssel :party:
Klart vill man hålla bilen i utställningsskick så får man väl lämna till lackfirma varje gång det händer. För bruksskick så brukar det gå att få till ganska okej själv (med lite övning :-) )
2k-klarlack är besvärligt eftersom man förbrukar en hel sprayburk i och med att man bryter härdar-plomberingen under botten, hur lite lack man än behöver. Så jag fuskar med akryl-klarlack på småskador. Köp dock INTE Biltemas, den blir klibbig så fort den känner lukten av avfettning :-/
Klarlack av fabrikat Motip är bättre, tål iallafall kortvarig kontakt med avfettning. Bättre förslag mottages dock tacksamt :-)
Är man så fornåldrig och omodern som jag som kör en Volvo med solid färg behöver man bara en enda 2K-burk. Blir mycket bra och hållbart resultat, men det är sant, hela burken går åt för minsta reparation. Burken går nämligen inte att spara till nästa tillfälle efter det att härdaren aktiverats.
av William85
Man kan bromsa härdningen genom att förvara aktiverade burken i frysen. Det funkar bra men jag brukar ändå försöka ha något annat projekt i närtid som kan behöva resterande lack för säkerhets skull. :-)
av Yaniz
William85 skrev:Man kan bromsa härdningen genom att förvara aktiverade burken i frysen. Det funkar bra men jag brukar ändå försöka ha något annat projekt i närtid som kan behöva resterande lack för säkerhets skull. :-)
Tack för värdefullt tips, bra att veta. Hur länge kan den förvaras i frysen för att därefter användas igen? Handlar det om dagar, veckor eller månader?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Yaniz skrev: mån 02 maj 2022, 15:40
William85 skrev:Man kan bromsa härdningen genom att förvara aktiverade burken i frysen.
..Handlar det om dagar, veckor eller månader?
Ett fall för Arrhenius ekvation! :-D
Nu blir det nog svårt hitta data för aktiveringsenergin på polyuretanlack..
Men räknar man med den vanliga schablonmässiga halveringen för var 10:e grad Celsius borde livslängden öka 16 gånger när man går från +20 till -20. Pot life borde alltså öka från 24h till 2 veckor. Någon som har bekräftande mätdata? :-D
av Desmodue
En liten anektot

Jag backade lite slarvigt och fick lämna in bilen på Bilia.
Bakkre skärmen blev lite paj men bara lackskador.
När jag skulle hämta den någon dag innan jul så fick jag meddelandet att de hade slarvat bort skärmen...
De fick beställa en ny och det blev hyrbil några dagar till.
Jag undrar fortfarande vad som hande med den gamla, den kan ju inte ha försvunnit. Blev den överkörd på verstaden, för grovt slippapper så det gick igenom eller...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Desmodue skrev: ons 04 maj 2022, 11:11 ..Jag undrar fortfarande vad som hande med den gamla, den kan ju inte ha försvunnit.
Den monterades av misstag på en annan kunds bil :-D

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]