Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Fluffen skrev:Då måste min lokala volvohandlare var mycket vass då de fattade direkt vad jag menade när jag sa att jag skulle ha en torpedplåt. :D
Japp. Eller så hade de hört benämningen så många gånger att de genast visste att de skulle söka på "täckplåt" i sina system. Enligt Bilia Haga Norra blev det inte (rätt) träff vid sökning på torpedplåt.
Bra tips om plasthylsorna förresten, hade ingen aning om det och ska snart byta min torped-/bröst-/täckplåt.
Användarvisningsbild
av Fluffen
En reservdelsgubbe ska väl ha lite kunskap om delar och bilar, inte bara stirra blint på datorn och inte kunna ett skit. :D
Har råkat ut för några sånna som inte kan ett skit då har det slutat med att jag får stå och peka på skärmen vad jag skulle ha åt dem. :lol:
Det var faktiskt när jag skulle ha plasthylsorna jag skrev om förut samt listerna runt om vindrutan, dit går jag aldrig igen.!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Clipsen som listen sitter med mot motorhuven har utgått så var försiktig med dem!
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Fluffen skrev:En reservdelsgubbe ska väl ha lite kunskap om delar och bilar, inte bara stirra blint på datorn och inte kunna ett skit. :D
Håller helt med. Har råkat ut för detta flera ggr på Bilia Haga Norra. En gång skulle jag ha en antennring till V70:an (vanligt fel), de hade ingen aning om vad det var för något, kollegor tillfrågades, 15 min förflöt, till slut tillkallades mekaniker upp från verkstaden, oljig och skitig var han och dessutom lite irriterad över att ha fått avbryta det han höll på med, visste direkt vad det var och fick själv snabbt upp det på reservdelsgubbarnas terminal. Eländet var inkodat som Antenn - INTE antennring - men hade de bara haft lite fantasi och sökt på antenn hade de fått träff. Själv fick jag stå vid disken i en evighet och det blev många som stod och väntade. Det bästa är att ha reda på artnr så slipper man stå och vänta medan de klurar på benämningarna (bröstplåt ? hmm ingen träff. torpedplåt ? hmm inte rätt del osv...).

rockabilly_55: du kan också söka på blocket förstås, "torpedplåt" ger en del träffar, t ex
http://www.blocket.se/vi/13694455.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13965912.htm?ca=11_s

Måste man byta listerna runt om vindrutan ?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej, man måste inte byta ut listerna runt rutan jag skulle ha listerna pga att jag skulle byta vindruta på min 945:a.
Men när man byter täck/torped/bröstplåt så tycker jag man kan kosta på sig att byta den undre listen vi vindrutan samtidigt kostar inte så mycket runt 200kr tror jag.
av rockabilly_55
okej tack alla .. men ja har en till fråga ja hörde att torpedplåten från 740 skulle passa på 940 men är det någon som vet om det gör det??
Användarvisningsbild
av Fluffen
Plåten från den nyare modellen av 740 passar.
Användarvisningsbild
av camaro69
Måste vara nya stuket på den från 1990 och uppåt, har jag för mig. Annars kan det bli krångel.

Åker inte och mekar inte så gammalt skrot längre. :wink:
Men vet att äldre 740 täckplåt, torpedplåt eller bröstplåt eller vad f-n man nu vill kalla den, inte passar från 1990 och uppåt.

Bytte på chefen för kökets bil för flera år sedan. Klanten på skroten gav mig fel först.

Lycka till.
Volvo V60 2014

Tryck på knappen på mittkonsolen? D[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]