Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av salo
Hejhej, ny på forumet och nästan lika ny Volvoägare. Köpte en V70 -01 för ett tag sedan och är mycket nöjd!

Har dock hittat en liten grej som irriterar mig, grillen sitter inte helt fast, det är en liten glipa i överkant. När jag trycker in den så fjädrar den bara tillbaka igen. Drar jag ut den lite så verkar det som att alla clips är på plats och att det skulle vara fästlisten som har gett sig. Är detta något som är enkelt att fixa själv och i så fall hur, något speciellt att tänka på?

En annan sak när jag ändå skriver, jag upplever ett klonkande när jag kör över ojämnheter i vägbanan. Är det normalt att det låter lite med tanke på att det är en kombi? Kan tänka mig att kassehållaren bak kan förstärka lite också?

Tack på förhand!

/Jonas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Glapp i stagen till krängningshämmaren är väl standard... både bak och fram.
Kommer inte ihåg hur grillen sitter nu, ska ta en titt i morgon.
av Y.F
salo skrev:En annan sak när jag ändå skriver, jag upplever ett klonkande när jag kör över ojämnheter i vägbanan. Är det normalt att det låter lite med tanke på att det är en kombi? Kan tänka mig att kassehållaren bak kan förstärka lite också?
Du har nivåreglering? Klonkandet kommer från bakvagnen? Jag har för mig att jag läst någonstans att bilar, åtminstone tidiga bilar som din, med nivåreglering brukar klonka en del från bakvagnen när man kör över ojämnheter, och har gjort det sedan de var nya.

Bärkassehållaren tror jag inte är inblandad. Jag har haft sådan - men ingen nivåreglering - på bägge mina V70 utan klonk.
av para
på tal om bärkassehållaren.......

Hämtade min V70 2005 idag. Bärkassehållaren består nu av ett gult resårband fasthäftat på skivan som man fäller upp. Stor skillnad mot tidigare årsmodeller, då var det både nät, resorsnodd, krokar och plastskydd som fälldes ut på sidorna... allt är nu bortrationaliserat vilket känns tråkigt.
av salo
Y.F skrev:Du har nivåreglering? Klonkandet kommer från bakvagnen? Jag har för mig att jag läst någonstans att bilar, åtminstone tidiga bilar som din, med nivåreglering brukar klonka en del från bakvagnen när man kör över ojämnheter, och har gjort det sedan de var nya.

Bärkassehållaren tror jag inte är inblandad. Jag har haft sådan - men ingen nivåreglering - på bägge mina V70 utan klonk.
Ja, det är automatisk nivåreglering på den. Kanske är något sådant då. Ljudet är svårt att beskriva. Det är inte metalliskt på något sätt utan det dunkar till lite halvdovt. Där man ställer kassarna är ju ett lock över reservhjul mm. Ska prova att ta bort det och köra en sväng men det är nog troligen inte det som du säger.

Tack för alla svar!

/J

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]

Problem med stereo

Säkringarna till Audio och 12V uttagen sitter[…]