Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusen
Hej! Problemen avlöser varandra här! :-D

Min V70 2.5t -06 har börjat tjura när jag ska starta den. Läst att flera haft samma fenomen men inte sett någon som löst problemet.

Bilen startar utmärkt när den har stått i flera timmar men om bilen har blivit varmkörd och fått stå i 30min-2 timmar och motorn är ljummen så får jag dra runt den på starten i ett antal extra sekunder innan den hoppar igång.
Det bluddrar då duktigt ifrån avgasröret och tomgången varierar mellan 950-800rpm och det låter som att bilen försöker adaptera sig efter ny soppa. Har en hel del misständningar också, mest på ettan och femman.

Spridarna är ca 2 månader gamla. Tändstiften (NGK iridium), tändspolar likaså. LMM och map sensor är mätta och kollade, dom är hela och schyssta.

Jag har inga felkoder men jag hade för ca 3 månader sen felkod ECM-614b camshaft control exhaust faulty som jag radera och inte har fått tillbaka.

Tänkte byta tändstift till Bosch och bränslefilter iom att bilen har gått på etanol lite grann också. Har VVT Solenoid för avgas liggandes hemma som jag också tänkte byta.
Senast redigerad av 1 Marcusen, redigerad totalt 0 gånger.
av panth0n
Hade nåt liknande fel på min 2,4 170hp V70N-01. Fick motorlampa på vvt-solenoiden vilken jag raderade. Koden kom inte tillbaka på länge men på tomgång gick bilen som en potta skit. Vips en dag så dog den där solenoiden helt och då vart bilen svårstartad vid drifttemp. Bytte solenoid & nollade koden så fungerade det felfritt igen. Solenoiden hade nog haft ihjäl sig själv med tanke på allt gojs som satt i den.

Vet inte exakt hur pass mycket solenoiden ändrar kaminställning på Volvos vvt-system, men om den kärvar och håller på så kanske timing hamnar tokigt med dålig tomgång som följd. Ren gissning bara, men motorer brukar gå skit när timing står fel.
av Marcusen
Ja det som gör att jag inte byter den är att jag inte har någon felkod på den. Funderar på att ta lös den och byta sil och packning. Sen gillar jag inte riktigt att klippa i kablaget som sitter på bilen heller men kanske inte har något val.
av panth0n
Hittade en solenoid av gammal variant på skroten som funkade plug n play. Står ju trots allt några "gamla varianter" av bilarna på självplocken, så oddsen är rätt stora att man hittar en svart klump. Skulle du behövas skarva fanns det en tråd med komplett info+bilder på matthewsvolvoforum, men hittar inte den nu... :x
av Marcusen
Det visade sig att min -06a hade den nya kontakten från fabrik så det var inga problem. Men problemet var inte det.

Men problemet är löst med misständningar och taskig tomgång, provade på vinst och förlust att byta mapp till 98 mapp och det var tydligen så att multifuel mappen inte klarade av 100% bensin. Så nu går den klockrent igen! :-D
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]