Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Richard1970
Hej,

Har en S60-02.
Nyligen bytt stötdämpare inkl allt fram.
På kort tid har bussningen i Fjädersätet gått sönder.
Någon som har förslag på varför?
Knäckte motor huven första gången, har en ny huv som jag inte vill knäcka.

Mvh Richard
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad köpte du för märke?

Menar du att stötdämparen har åkt upp i huven?
av Richard1970
Hela satsen köpte jag från parts och ja, den åkte upp i huven. Fick köpa ett nytt fjädersäte från Biltema.
Hade bråttom med att få igång bilen igen.
Nu ser den ut att släppa igen.
Har dubbelkollat att allt sitter monterat rätt, men har inte dragit åt kors muttern med moment.
Vet inte om den måste dras i moment.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man får inte plocka av fjäderspännarna förrän man har monterat toppbrickan #2 med mutter #1 på kolvstången ovanför lagret. Gummit i fjädersätet klarar inte att ensamt hantera kraften från fjädern, då slits metallhylsan som är invulkad i gummit loss.
Det är toppbrickan som ska ta hand om kraften från fjäder via fjädersäte och lager och överföra den till kolvstången, det räcker inte med korsmuttern.. Förstörde ett fjädersäte innan jag insåg detta :-/

Men kolvstången ska inte kunna gå upp i huven även om detta händer, den kommer inte genom hålet i metallbrickan #8 som sitter ovanpå genomslagsgummit. Och brickan kan inte komma igenom lagret. Så är det på V70 mk 1 i alla fall.
Har brickan från Vparts fått för stort hål möjligen? Så att den släpper igenom avsatsen på kolvstången :-/ Eller har de helt enkelt sålt dämpare som saknar avsats på kolvstången?

Vparts toppbricka är förresten skräp, den deformeras av kraften från fjädern. Köpte original på Volvo sen, de var faktiskt inte dyrare!
fjäderben.JPG
fjäderben.JPG (51.88 KiB) Visad 611 gånger
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=464
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter ju märkligt om #8 skulle kunna tryckas upp genom fjädersätet? Eller så är #8 kass och inte sitter kvar på dämparen?
Användarvisningsbild
av MartinS
@ErikÅ, jag tror inte toppbrickan har någon annan funktion än att låsa korsmuttern med hjälp att toppmuttern. Lagret ligger löst uppe på fjädersätet som jag minns det (skruvade detta i helgen), men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MartinS skrev: tis 03 maj 2022, 07:13 @ErikÅ, jag tror inte toppbrickan har någon annan funktion än att låsa korsmuttern med hjälp att toppmuttern. Lagret ligger löst uppe på fjädersätet som jag minns det (skruvade detta i helgen), men jag kan ha fel.
När bilen står på hjulen så är brickan "arbetslös".. Tar man ur fjäderbenet (eller åker över ett gupp) så är det den som håller ihop hela paketet mot fjäderkraften. Granska ett losstaget fjäderpaket så inser du hur det fungerar! :-)
Saknas bricka #8 (eller om man har fel dämpare med för liten avsats) så medför lossnad metallhylsa inne i gummit att dämparen går upp i huven.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så är det naturligtvis @ErikÅ, jag var tvungen att gå ut och kika på bilen, du har helt rätt. Nu är brickan obelastad men man ser att den har legat emot lagret, antagligen innan jag monterade den på bilen då.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]