NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
"Det är en modifierad Ford Focusmotor som hittat vägen ned i Volvobilarnas motorrum. Ny programvara till motorn har dock arbetats fram. Att få plats med motorn har inte varit något stort problem. Ford Focus, Mazda 3 och Volvo S40/V50 är sprungna ur samma tekniska plattform.

Till motorn har Volvo valt en annan växellåda som, enligt bilföretaget, ska ge bättre synkronisering på ettan och backen, längre livslängd och över huvud taget bättre komfort och premiumkänsla."

Den där "premiumkänslan" och "bättre komfort" har jag aldrig känt.
Användarvisningsbild
av Jensen
Orfeous skrev:"Det är en modifierad Ford Focusmotor som hittat vägen ned i Volvobilarnas motorrum. Ny programvara till motorn har dock arbetats fram. Att få plats med motorn har inte varit något stort problem. Ford Focus, Mazda 3 och Volvo S40/V50 är sprungna ur samma tekniska plattform.

Till motorn har Volvo valt en annan växellåda som, enligt bilföretaget, ska ge bättre synkronisering på ettan och backen, längre livslängd och över huvud taget bättre komfort och premiumkänsla."

Vad jämför du med?? en Maybach eller.
Tror att det kan vara svårt att känna "riktig" Premiumkänsla i en S40 1,8F.
Men jämför du med konkurrenterna så är det en helt Ok bil med lite Premiumkänsla.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jag jämför med andra volvos typ V70.. grymt mycket bättre komfort- och kvalitetskänsla tycker jag.
Förstår inte hur man ska definera den där "premiumkänslan"
av Christian_m
Orfeous skrev:Jag jämför med andra volvos typ V70.. grymt mycket bättre komfort- och kvalitetskänsla tycker jag.
Förstår inte hur man ska definera den där "premiumkänslan"
Om du läser ditt eget citat en gång till så noterar du förhoppningsvis att jämförelsen görs med bilar i det segment som S40'n befinner sig i. Ja, det är t.o.m. uppenbart att de jämför direkt med Mazda 3 och Ford Focus. "Premiumkänslan" är alltså tänkt att vara bättre i S40'n än i dessa två bilar och har man en gång suttit i en Ford Focus så vet man att det är precis så det är.

Din jämförelse med V70 är mest konstig. V70 kostar mer och är större. Ändå är du förvånad över att S40 inte har samma egenskaper som V70. Man får vad man betalar för, även när det gäller bilar.

Jag vet inte när du var hos BMW senast men senast jag var där upplevde inte jag att komforten och kvalitetskänslan var likadan i en 116i som i en 530 iaf... Vilket enligt din logik är jättekonstigt.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
En V70 kostar ju avsevärt mycket mer också, man får det man betala för...
Användarvisningsbild
av Orfeous
Man måste väl få tycka vad man vill? :)
Har aldrig suttit i en Ford Focus så jag vet inte.
Men jag tycker iaf att volvo ska bibehålla den kvalitet som alltid har funnits. Oavsett modell.
Användarvisningsbild
av Funk
Men jag tycker iaf att volvo ska bibehålla den kvalitet som alltid har funnits. Oavsett modell.
Volvo 66 - 340/360 - 440/460/480 - S40/V40 ?? :wink:

Jag tycker nog att nya S40/V50/C30/C70 är ett stort steg i rätt riktning mot Premiumsegmentet
Användarvisningsbild
av Orfeous
Utseendemässigt helt klart!! de håller jag med om. Pappa tyckte att nya S80 såg ut som en stor Audi :) typ en A8a eller liknande o en tjejkompis tyckte att S40N:ens grill såg ut som en audi..
verkar som att volvo "härmar" audi lite stämmer det.
Jag håller med om att de börjar att arta sig invändigt också. De ser lite buisness ut.

Jag kanske säger emot mig själv men... :)
av iDrive
Orfeous skrev:"Det är en modifierad Ford Focusmotor som hittat vägen ned i Volvobilarnas motorrum. Ny programvara till motorn har dock arbetats fram. Att få plats med motorn har inte varit något stort problem. Ford Focus, Mazda 3 och Volvo S40/V50 är sprungna ur samma tekniska plattform.

Jo då, premiumkänslan i V50 flexifuel är definitivt påtaglig jämfört med en Ford Focus.
Jag har ägt en Ford Focus, den nya modellen, innan jag bytte till en V50 2008-års modell. Det är inte bara växellådan som är bättre i Volvon, även motorn går mycket bättre i Volvon. Motorn varvar mjukt genom hela registret utan protester och det går inte att märka om det är etanol eller vanlig bensin man har i tanken (har testat att köra på vanlig besin 50 mil för att jämföra). I Forden kunde jag direkt säga vilken soppa man hade tankat genom att trycka på gasen lite hårdare. Forden gick bättre på bensin än etanol, motorn varvade något bättre men man kände ändå lite hack vid 3000-3500 varv. Forden har dessutom åtskilliga gånger drabats av "motorfel". Det är ett läge som motorn intar där varvtalet är begränsat till ca 2000 varv och bilen går i pricip som en traktor, max 30 km/h eller nåt sånt. En "omstart" avhjälpte felet men hur roligt är det att göra sånt på en motorväg.
Jag skulle kunna fortsätta att fylla på listan vad det gäller drivlinan men jag tror att du fattar poängen. ;)

Övrig kvalité i bilen behöver jag inte ens jämföra, den kännar alla till hur den är.
av Lövet
Har kört en hel del både Focus FlexiFuel och V50 1,8F och skillnaden där är STOR! Volvon är mycket tystare, går skönare, stolarna är bättre, motorn bättre isolerad, växellådan bättre osv osv.
Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked frå[…]

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]