Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mimeck
#1497888
Hade/har liknande problem med xc70 D5 2011.
Kolla upp dieselvärmaren. Har gjort en renovering på den och problemet har varit mycket mindre sedan dess.
av mimeck
#1503346
Problemet har återkommit nånn enstaka gång. Fyllde på lite kylarvätska för ett tag sedan.
Funderar på EGR ventilen. Det verkar sitta en kylare på den så jag funderar på att kolla upp det.

Har en aning ojämn tomgång ibland. En del har lyckats fixa det genom att rengöra egr ventilen så då kan jag ju kolla båda sakerna samtidigt.
Verkar det här vettigt. Hoppas jag kan göra det i samband med semestern om ett par veckor.
av cryssarn
#1630551
SAAB96 skrev: mån 11 apr 2022, 20:35 Har ägnat en stund åt felsökning nu. När locket till expansionstanken var av kunde jag klämma på slangarna och få sjönk nivån i expansionskärlet en smula, men inte så jättemycket. Fyllde till maxstrecket igen och körde sedan. Då var den mindre känslig men varnade ändå. Kände då med varmkörd motor på övre och undre kylslang vid kylaren och de var stumma och jag kunde inte trycka så vatten flödade åt något håll. De var också båda kalla i temperatur.

Har kollat igenom hela VIDA efter information men det finns inte jättemycket matnyttigt om kylsystemet där. Hänvisas till trycktester och specialverktyg.

Hjälp..?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Fick du någon rätsida på det hela?

Det behövs inga hålborrade skivor […]

Värmesköld över turbon

Att det med säkerhet skulle resultera i n&ari[…]

Kass generator? V70-2012

Kommer du åt att mäta direkt på g[…]

V60 2011 byte av kondensor

Hål i kondensorn efter påhälsning[…]