Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av youknas
Hej.

Har en v70n d5:a från 2005 med ett besynerligt problem. Sökt runt lite men kan inte hitta någon som haft det samma.

När jag bromsar så är det precis som vanligt. Men efter ett par sekunder med bromsen nertryckt så blir det ett baktryck. Pedalen puttas ut emot mig och blir stumm. Släpper jag bromsen och bromsar efter en liten stund blir det samma sak. Första sekundrarna kan jag tvärnita om jag vill, men sen måste jag ställa mig på bromsen för efekt.

Någon som har förslag på vad som kan orsaka problemet? Bromsvätska finns det*

Yterst tacksam för hjälp. :)

Bytte hela bromsservon, nu fungerar det som det ska. :-D
Senast redigerad av 1 youknas, redigerad totalt 0 gånger.
av youknas
frippe64 skrev: lör 30 apr 2022, 16:49 Låter som ABS går in. Sprucken ABS-krans brukar vara orsaken.
Har läst ut felkoder, inget som tyder på ABS, farthållare osv fungerar även det. Utöver har jag inte hunnit felsöka så mkt mer under helgen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det låter som om vakuumet i bromsservot tar slut och servoverkan upphör. Det ska inte kunna hända så länge man håller pedalen nedtryckt och stilla.. Är jag inte helt ute och cyklar så brukar det sitta en backventil där slangen som försörjer servoburken med vakuum går in så även om det skulle vara en slangläcka så ska inte burken kunna tömmas via slangen. Trampar man flera gånger (typ 3) och inte tillför nytt vakuum så tar det däremot slut, det är helt normalt beteende.
Men här måste det ju rimligen vara en intern läcka inne i servot?
av youknas
Tack för svar hitils.

Idag har jag tagit mig lite tid och felsökt lite. Jag har kommit fram till att den verkar dra in tjuvluft vid pedalstaget ( se bild ) Skulle gissa på att det är problemet. När jag tryckt ner pedalen så låter det som att den tar ett djupt andetag i samband med att pedalen trycks ut igen. Fö verkar backventilen vara hel. Kan inte heller finna några andra läckage. Blir att byta hela det paketet under dagarna å hoppad på det bästa. :angelo:
Bilagor
20220503_204659.jpg
20220503_204659.jpg (2.04 MiB) Visad 848 gånger
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]