Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc77
Hej,

Har en V70 2006. Har tillgång till Vida (pirat) och utläser SAS 000E, BCM 0109 och BCM 0022.

Antisladd, abs och antispinn ur funktion. BCM 0022 är hjulsensor (ABS-givare) höger fram vilket byttes till en helt ny men felkoden 0022 sätts ändå efter nollning i Vida.

Övriga 2 felkoder skall vara kopplade till rattvinkelsensor om jag läst på rätt. Dock skall tillägas att jag för cirka 6mån sedan bytte vänster länkarm och därefter blev ratten i förhållande till hjulen något snedställd. Jag har inte gjort något åt det eftersom däcken bara rullade säsongen ut och jag inte ville göra 4-punktinställning innan besiktning eftersom jag befarar att ev. även höger länkarm måste bytas. Dock skall även sägas att felkoderna kom inte direkt efter länkarmsbytet utan har kommit senare.

Vad tror ni gott folk, är det läge att prova byta rattvinkelsensorn eller är kan det vara den sneda ratten som ställer till det ändå. Det som ställer till det lite är att trots byte av abs-givare höger fram så sätter den fortfarande felkod på detta. Borde väll inte hänga ihop med det övriga?

Vänlig hälsning
Henrik
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, kolla höger ABS-ring noggrant, troligen har den en liten spricka.
(kolla också om ringen står rakt under hålet till givaren, och att drivaxelbulten inte har lossnat)
Rikta upp ratten med att justera endast vänster styrstag tills ratten står rakt vid körning rakt fram.
(när det är tid att byta höger länkarm, justera höger styrstag efteråt tills ratten står som den gjorde innan höger-byte, vid körning rakt fram)
Radera felkoder, provkör, beroende på vilka felkoder som återkommer, felsök ABS-givaren vidare, provkör,
och/eller radera felkoder, byt SAS, radera felkoder, provkör...
av hc77
Tack för svar jiha1968.

Vid närmare eftertanke har jag ju varit med om samma fenomen en gång förut dvs bytt givaren när det var kransen som var dålig. Så det blir till prova detta igen. Jag har bytt ett antal kransar efter drygt 40.000 mil totalt i min ägo. Var dock enklare att byta givare än kransen som första åtgärd.

Kan felaktig hjulinställning ge felkoden SAS00E? Såg när jag kopplade upp Vida att jag fick upp grader för vinkeln på ratten när jag rörde den så kontakt med sensorn verkar den i alla fall ha antar jag? Om ratten pekar snett åt vänster, uppskattningsvis 2cm, vilket håll skall jag justera fjäderbenet då? För det är väll där jag har justeringsmöjligheten?
Användarvisningsbild
av jiha1968
När man byter en bärarm så förstörs inte endast Camber men också Toe-in.
Camber justerats med dom två stora bultarna mellan spindel och fjäderben (ca 1-2 grad) och den justeringen är inte kritiskt för däckslitage, mer för bilens beteende, men den påverkar Toe-in, och därmed ratten...

Det man borde göra, var att mäta upp garagegolvet(?) med vattenpass/laservattenpass och göra golvet helt i plan där bilens hjul står, och sen kolla om Camber fortfarande är ok med t.ex ett vattenpass eller vinkelmätare på varje framfälg, och eventuellt justera Toe-in efteråt om ratten fortfarande inte står rakt vid körning.

Camber= hjulets lutning från toppen till botten, negativ Camber, när toppen på hjulet/fälgen lutar inåt uppe, är det normala.
V70 Camber: -0,3' , +/-1' , och på en 16" fälg = lutning inåt uppe på fälgen, på 2mm , +/- 7mm om jag inte har räknad mycket fel.

Om Camber skiljer mellan höger och vänster hjul, så borde du i ditt fall justera mer positiv Camber på vänster hjul (dra hjulet utåt uppe) , så kommer det hjulet att peka mera Toe-out, men endast justera om Camber-mätningen visar att vänster hjul lutar för mycket inåt i förhållande till höger hjulet.

Snabbfixen blir heller att skruva vänster styrstaget ca 1/2 drejning inåt, så hjulet pekar mera utåt ( lite mer Toe-out) , provköra och kolla om ratten står rakt, efterjustera lite om inte.
Detta är fortfarande endast en grovjustering, innan senare 4-hjulskontroll.

Så fixa ratten först, sen ABS-ringen, så du inte plötsligen står med båda sidor feljusterade...
Och därefter felsök vidare på SAS om den inte mår bättre efter att ABS/BCM rapporterar OK tillstånd.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)