Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jzäta
Hej.
Önskar tips ang min Xc70 2005:a 2,5 bensin som gått 14000 mil, en ägare innan mig och extremt pedantskött. Köpte den med anmärkning på glapp yttre styrled. Var vibrationer i ratt och stol när jag köpte den vilket jag hoppades hade med styrleden att göra då den var väldigt glapp! Den byttes på Volvo häromdagen och då gjordes också en fyrhjulsinställning. Vibrationerna är tyvärr kvar. Kanske att det nu också känns lite i pedaler och golv efter bytet, men det kan vara inbillning. I stolen och ratten är vibrationerna som mest vid 80-100. Ingen obalans i däck. Nybalanserat och jag har till och med provat en annan uppsättning fälgar och däck utan skillnad. Tycker inte vibrationerna påverkas av gaspådrag. Det är som att hela bilen vibrerar lite. Sätter du ut armen mot en dörrpanelen så känner du det där precis som i ratt och stol.

Vad sätter ni era pengar på? Kardan, drivaxlar?? Hur börja felsöka?

Mekanikern på Volvo fick inre riktigt till bla cambern på bakaxeln, varför vet jag inte riktigt! Kan det påverka? Bifogar protokollet!

Är det förövrigt någon som känner till en bra mekaniker som har koll på lite äldre Volvobilar i Umeå så säg gärna till! Söker med ljus och lykta efter någon!

/J
Bilagor
BF0F013E-479E-43EF-BE87-197FD5802750.jpeg
BF0F013E-479E-43EF-BE87-197FD5802750.jpeg (2.49 MiB) Visad 568 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du gjort "road force" balansering? Skeva och orunda däck är inte helt ovanligt..
Du råkar inte ha tredjepartsfälgar med för stort centrumhål? Det brukar följa med en adapterring men kommer den bort blir det garanterat problem. 0.1mm centreringsfel motsvarar typ 7 gram ute vid fälgkanten så för perfekt balans måste fälgarna centrera på navtappen utan glapp
Anliggande broms kan ge vibrationer, kolla att skivorna håller sig svala om du åker en sväng utan använda broms
14000 mil är ju ingenting på en Volvo men kolla att alla drivaxeldamaskerna är hela. Är de inte det så tar knutarna slut på nolltid. Det blir väl problem med mellanaxeln på dessa bilar ibland (åker själv 2WD så jag har ingen koll) men vibrationer 80-90 är förmodligen pga resonansfrekvensen i framvagnen på V70..
av Jzäta
Erik Å skrev: lör 30 apr 2022, 00:26 Har du gjort "road force" balansering? Skeva och orunda däck är inte helt ovanligt..
Du råkar inte ha tredjepartsfälgar med för stort centrumhål? Det brukar följa med en adapterring men kommer den bort blir det garanterat problem. 0.1mm centreringsfel motsvarar typ 7 gram ute vid fälgkanten så för perfekt balans måste fälgarna centrera på navtappen utan glapp
Anliggande broms kan ge vibrationer, kolla att skivorna håller sig svala om du åker en sväng utan använda broms
14000 mil är ju ingenting på en Volvo men kolla att alla drivaxeldamaskerna är hela. Är de inte det så tar knutarna slut på nolltid. Det blir väl problem med mellanaxeln på dessa bilar ibland (åker själv 2WD så jag har ingen koll) men vibrationer 80-90 är förmodligen pga resonansfrekvensen i framvagnen på V70..
Hej.
Tack för input!
Har gjort två balanseringar där dom den sista gången kollade extra nog just kring om däcken var ovala. Det var dom inte sa dom. För säkerhets skull la vi på en annan uppsättning fälg och däck. Ingen skillnad. Det är bara original Volvo fälgar. Bromsskivor och belägg är helt nya och dom verkar inte vara anliggande. Drivaxeldammaskerna borde vara hela för den besiktades för ett par veckor sen. Jo det brukar vara problem med mellanaxeln har jag också hört!

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]