Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dma09
Hej har nyligen köpt mig en v70 2,4d automat -08 som behöver lite kärlek. När bilen är nystartad så vill bilen knapp driva. Vill endast varva till ca 1500 varv och detta högst tveksamt. Detta slutar efter ca 30-35 sek i driven och endast när motorn är kall. Den varvar dock gärna i P och D.
När detta sen slutar så går det bra att köra bilen men den känns orkeslös ungefär som att den saknar vridmoment. Vid uppförsbacke får man gasa manuellt för att få den att växla ner och hålla 100km/h, på farthållaren tappar den fart. Ingen motorlampa eller felmeddelanden i displayen. Lmm bytt och det hjälpte inte.

Tacksam för förslag o hjälp
av emtor
Tompan60 skrev: fre 29 apr 2022, 01:06 Låter som en turbo dom inte laddar...
Brukar komma en varning i instrumentbrädan, "motorservice erfordras" om turbon inte laddar.
Min 2.4d motor kan i vissa fall (gaspådrag vid låg fart och hög växel) bli extremt slö, samma som trådstart, men kasst virvelspjäll kan också vara orsaken. Har just bytt mitt spjäll så man får se om beteendet upprepar sig.
av dma09
Har en elm felkodsläsare och torqe på telefonen. Med hjälp av denna kunde jag inte läsa ut några vettiga felkoder dock så såg jag i livedatan att insugstempen låg på 111c°. Bytte denna och upplever bilen lite piggare men inte bra.
Hade önskat att jag kunde sett partikelfiltertempen där med det får vänta tills jag får fatt i vida. (Förhoppningsvis på måndag)

Såg att staget till virvelspjället saknades och armen till spjällen går lätt att vrida på så väntar på en ny sån. Vet inte om det ska påverka så mycket men borde bli bättre med en ny sådan.

Felsökning fortsätter.
Användarvisningsbild
av Steffe3
dma09 skrev:Har en elm felkodsläsare och torqe på telefonen. Med hjälp av denna kunde jag inte läsa ut några vettiga felkoder dock så såg jag i livedatan att insugstempen låg på 111c°. Bytte denna och upplever bilen lite piggare men inte bra.
Hade önskat att jag kunde sett partikelfiltertempen där med det får vänta tills jag får fatt i vida. (Förhoppningsvis på måndag)

Såg att staget till virvelspjället saknades och armen till spjällen går lätt att vrida på så väntar på en ny sån. Vet inte om det ska påverka så mycket men borde bli bättre med en ny sådan.

Felsökning fortsätter.
Vill du försöka tidigare med armen, och har grejor redo, så finns "Cox-bushwack" :party:

viewtopic.php?f=56&t=161895&p=1434842&h ... l#p1434842
av dma09
HakanF skrev: fre 29 apr 2022, 20:25 Du kan se partikelfiltertempen med Car Scanner ELM OBD2 app.
(betydligt bättre än torqe)

Tack för tipset.
Är ute och kört en längre sträcka nu så bilen har uppnått drifttemp. Jag får mellan 270 och 320c° i dpf temp.
Vet inte vad det ska ligga på dock. Men har ju hört att för vissa har den visat typ 1000 grader när det är fel där.
av dma09
Får dock en felkod p244a. Har med dpf trycket att göra. Får inget värde i dpftrycket i livedatan.
av dma09
Tompan60 skrev: fre 29 apr 2022, 01:06 Låter som en turbo dom inte laddar...
Enligt felkodsläsaren följer boost preassure desired value och boost preassure varann rätt tätt så tror inte det är turbon som är problemet.

Tror att det är läge att byta generator[…]

Precis. Där gäller en gång om &ari[…]

Råd vid punktering

@StefanN , Som Vianor då, fast jag ser inte[…]

B21A drar över 4 liter milen

Du måste mäta ventilspelet, annars &quo[…]