Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nutti
Tjena!

Har en s60 2.5t -03, inköpt hösten -20 och jag blir knäpp på fjäderbenslagringen!!
I november -20 monterade jag in nya fjäderbenslager, stabilisatorstag, styrväxel, styrarmar och länkaarmar. Allt nytt med andra ord. Sitten bilstein dämpare som ser nya ut och fjädrorna såg också bra ut, så de har antagligen nyligen blivit satt dit.

Har nu kört 18k km och det klonkar som faaan igen! Skiten började knaka smått redan efter 6mån! Märket på fäderlagren var "optimal" från autodoc så den skiten sätter jag inte dit igen!

Vilket märke på lagringen ska man köpa så man får en tyst bil i mer än 6mån?! TIPS???
av panth0n
Säker på att det är just fjäderbenslagringen? Spänner den emot om du vrider på centermuttern? Finns en hel del grejer där fram som klonkar. Styrled, spindelled, krängningshämmarstag, drivaxel, motorkuddar.
av Nutti
panth0n skrev:Säker på att det är just fjäderbenslagringen? Spänner den emot om du vrider på centermuttern? Finns en hel del grejer där fram som klonkar. Styrled, spindelled, krängningshämmarstag, drivaxel, motorkuddar.
Ja som jag skrev så är allt detdär nytt...drivaxlarna är också ok. Motorkuddarna har jag faktiskt inte kollat. Centrummuttern är dragen med dewalt bultbössa så den dår ingenstans.

Nämnde om detta vid bilprovningen i februari men dom hittade inget fel. Var på hjulrikting ifjol och frågade vid verkstaden också och dom höll med om att det kan inte vara annat än fjäderbenslagringen eftersom allt var nytt och noll glapp.
Användarvisningsbild
av MartinS
Budgetmärken på den här typen av produkter skall man verkligen undvika.
av borstarmicke
Bytte fjäderbenslager + säten båda sidor på min 02:a V70 för knappt 2 år sedan. 2:a bil som rullar ca 400 mil om året.

Akut biltema på högersidan då det krasade så illa att jag inte vågade köra den längre... :)

När jag bytt höger hörde jag att även vänster var dålig, köpte från Trodo för halva biltemapriset... budget alltså...

Knarrar nu igen på vänster sida, mindre än 800 mil senare... Köp Lemförder är mitt tips, sitter iaf original chassidelar på många BMW om jag fattat rätt.

Köp billigt, köp 2 ggr... 😬
av Nutti
FAG var samma pris som Optimal som jag har i nu...SKF är dubbelt upp i pris så ska testa dom som nästa, behöver bara casha in lite först.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köpte skf-kittet med två säten och två lager. Bytte i helgen som var. Hoppas dom håller länge!
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]