Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Freddy100 skrev: ons 27 apr 2022, 23:48 Kört min V90 T5 CC MY2020 i 3 år. Inte det ända problem. Tlllverkat i Sverige. Varför skiljer det sig så mycket?
Kvalitetkontrollen hos Volvo inte tillräckligt bra? Ojämn kvalitet på komponenter? Bara otur för vissa (lite åt måndagsex-hållet)?
Kanske inte är värre med Volvobilar än andra fabrikat. Många kör nog sina nya Volvo utan minsta (eller få) problem , som Freddy100.
av least
Att byta ett batteri låter inte ovanligt för en bil som har gått 8000 mil.
I övrigt är de andra felen sånt som händer, har inget direkt med bilmärket att göra.
Underligt att verkstaden inte rekommenderade byte av båda damaskerna vid första tillfället om det nu är så vanligt att de tar stryk?

Om man tycker att lädret är känsligt så kanske man får titta på en Passat med hårt och styvt pansarläder?
av Guslin
least skrev:Att byta ett batteri låter inte ovanligt för en bil som har gått 8000 mil.
I övrigt är de andra felen sånt som händer, har inget direkt med bilmärket att göra.
Underligt att verkstaden inte rekommenderade byte av båda damaskerna vid första tillfället om det nu är så vanligt att de tar stryk?

Om man tycker att lädret är känsligt så kanske man får titta på en Passat med hårt och styvt pansarläder?
Nej den hade gått 5000 mil och 2,5 år, inte vanligt enligt Volvo ÅF vilket jag håller med om.
Men med tanke på de hade uppdaterat mjukvaran pga batteriurladdningar så misstänker jag att urladdning skadat batteriet i förtid, kanske i kombo med ett sämre batteri. Min far hade väldiga problem med sin 2 st av sina fabriksnya xc60, med urladdade batterier och x antal verkstadsbesök. Men nu funkar det kanon för mig och aldrig fått låg batterispänning men jag stödladdar några gånger per år då jag har koll via ctek battery sense och har för avsikt att jag inte ska behöva byta batteri igen med denna omvårdnad.

gällande damasken kan jag bara hålla med dig, det var dock inget volvo retail sa (som dock inte verkade förvånad men det är min intolkning) utan verkstan som bytte damasken när jag hämtat den. Men verkar inte vara ett utbrett problem efter sökningar i detta forum och på nätet. Men jag har ju awd så frågan är om det kommer att fortsätta, det ska vara ett annat art nummer så hoppas det är en bättre modell och det kanske var en taskig batch från tillverkaren som jag fick ta del av på framaxeln.

läderklädsel.... Tjao tycker å tycker, jag konstaterar att det är oväntat slitage trots att jag är försiktig med att sätta mig i bilen och jag har under mina ca 1,5 år med bilen redan kört 3 lädervårds-omgångar så tycker jag försöker ta hand om grejerna och belöningen känns sådär. Och jag hade just passat innan som hade gått 13-14kmil varav jag hade den från 6kmil och jag upplevde den ungefär lika sliten trots 6k mil till, men undrar hur det ska se ut om 2-4kmil till. Men man sitter ju ungefär 57 gånger skönare i v90n.

som sagt, gillar verkligen bilen men lutar åt att behålla den ett år till och hoppas att jag mest haft otur hittilsö
av BerraXC
”Trevlig” läsning här men lärorik vilket ju såklart är meningen! :-)
I morgon skall jag hämta en v90 D3 MY18 med drygt 5000 mil på mätaren.
Kommer såklart kolla fukt i baklyktorna samt damaskerna, blir tyvärr svårare att kolla låskistorna nu när det inte längre är vinter och kallt.
Wish me luck! :-D
av Guslin
BerraXC skrev:”Trevlig” läsning här men lärorik vilket ju såklart är meningen! :-)
Kommer såklart kolla fukt i baklyktorna samt damaskerna, blir tyvärr svårare att kolla låskistorna nu när det inte längre är vinter och kallt.
Sorry, övertygad om att de flesta V90 går bra, men såklart bra att känna till skavankerna. De begtesterna jag läste nämnde inte dessa grejer vad jag kan minnas, mer passning/skav dörrar/lister...
Har också hört om rost vid bakdörrarna, nere i vinkeln mot hjulhuset - mina ser fina ut.
av BerraXC
Guslin skrev:
BerraXC skrev:”Trevlig” läsning här men lärorik vilket ju såklart är meningen! :-)
Sorry, övertygad om att de flesta V90 går bra, men såklart bra att känna till skavankerna. De begtesterna jag läste nämnde inte dessa grejer vad jag kan minnas, mer passning/skav dörrar/lister...
Har också hört om rost vid bakdörrarna, nere i vinkeln mot hjulhuset - mina ser fina ut.
Tack, tar tacksamt dina & alla andras tips & råd!
/Berra
5000 mll bara - har den stått på verkstad hela tiden Bild
av BerraXC
Hehe, ja man kan ju fundera på den! :-o
Kör iofs. inte så mycket mer än 1000mil om året själv nu för tiden.
Denna måste vara byggd i Spanien för den emanuell! :-)
Allt bra såhär långt, nu skall man bara lära sig & hitta i alla menyer, fast sån är ju ganska roligt!
av SundanceKid
Kolla även efter fukt i framlampor. Jag bytte dessa på garanti. 2 x 18000kr

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Jo jag har haft lite generatorstrul med samma symp[…]

Va en snabbis och bytte dämpmattan idag, ser […]

Fel centerhögtalare?

B&W har även på bakdörrarna.

Det händer ibland när ABS, TSC, ECS m.m […]