Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

när jag kör dör motorn när jag släpper gasen harden gjort så tre gånger samtidigt nolls ställs radiokanalerna me på radion som jag får ställa in på nytt igen har prova att köra bilen utan att radion i bilen har efter det har den bara dött en gång .....jag tror att det vara radion men är inte säker? bilen är 940turbo..kan det vara jord fel
Senast redigerad av 1 69kungen, redigerad totalt 0 gånger.
av Frownlayer
det kan vara så att när motorn dör så krävs det mycket ström att starta igen. efter 3 startförsök så har spänningen sjunkt så lågt att radion inte klarar att hålla inställningarna. detta kan också vara varför bilen dör. för tändspolen drar en del ström den med, och orkar därför inte ge gnista...

Kolla generator och batteri. ev. glapp runt dessa.
av Kena
Kolla + matningen till säkringarna och tändningdlåset.
av 69kungen
nej...när motorn dör försvinner radio kanalerna....bil startar lätt efter den har dött har provat ta bort radion bilen dör när släpper gasen får inte upp någon fel kod i 2 eller 6an uttag
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Funderar på en sak...
Ställ in radiokanalerna, ta sedan ur och sätt tillbaka säkring #1.
Ligger radiokanalerna kvar nu?
av Frownlayer
bilen dör pga fel bränsleblandning, tjuvluft eller att pumparna börjar bli dåliga. men att radion tappar alla kanaler kan bero på glapp eller likn. på ström in till radion. testa att bygla till ign.kabeln på radion och se om det hjälper.
av Kena
Kabeln som ska ha + hela tiden direkt från batteriet är den som håller minnet i radion, kanalminneskabel alltså. Den är feldragen(kanske), jag skulle gissa att den andra pluskabeln till radion sitter ihop med minneskabeln och de får plussen från nått viktigt(bränslerelä eller någon annan elektronik till motorn) när du sen krämar på radion blir det spänningsfall och motorn stannar. Prova stänga av/koppla bort radion och se om bilen stannar mer, gör den inte det kopplar du bara om radion på rätt sätt.
Kan vara annat åxå tex generatorn som inte laddar och tömmer battriet, sök på du, den som söker han letar.
av 69kungen
när jag körde hem från jobbet nu ikväll tog den inte men gick å rent enstund å abs lampan lyste när den gick orent å instrument belysning slocka me sedan funga den som vanligt har byt bränsle fliter relät i somras.... börjar få gråhår av bilen.
av Kena
Tändningslåset
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]

Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]