Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MaverickSWE
Var och handlade igår och när jag skulle starta bilen så orkade den inte dra runt... Blev bogsering hem. väl hemma konstaterade jag att AC kompresson hade skurit helt. Så när drivremmen var demonterad så startade bilen helt utan problem.

Så nu blir det att bita i det sura äpplet och laga bilen. Men vad finns det för alternativ? Är det bara ett kompressor byte som kommer att lösa det då troligtvis är både kompressorn och magnetkoplingens fri lager kört.. Då jag kommer troligtvis inte ens kunna frikoppla kompressorn vilket jag hade funderat på att se om jag kan testa i kväll.

Finns det någon som har bytt kompressor själv? Är det svårt att göra eller behöver man lämna in den till en firma för det? gissar att det inte kommer vara speciellt billigt tyvärr om man lämnar in den..

//
M@v
av Andreasace
Vet inte modell på din bil, så det är lite olika beroende på modell. Men jag bytte på min V70-05 utan problem.
Tog ca 40 min.

En verkstad tar över 10000kr idagsläget för bytet. Om garantier ska gälla från tillverkaren så måste systemet spolas därav den höga kostnaden för bytet.
av MaverickSWE
Det låter ju lovande. Det är en xc70 2.5t -06. Så det borde ju bli samma grej. Fick precis hem en kompressor från skroten så det blir att montera i helgen.

Fyllde du bara på den sen med ett gör det själv kitt eller lämnade du in den för påfyllnad?

Har läst en del om att många byter torkfilter och kondensator med.

//
M@v
av Nutti
Fick byta min förra sommaren på v70 -02. Började först med att åka och suga ur systemet, då sparar du pengar vid påfyllning och säkert en hel del på miljön mot att släppa ut det i luften. Sen åkte jag hem och la i ny kompressor och torkare. Kondensator är väl ingen mening med att byta om den inte läcker... Sen körde jag tillbaka (OBS! HA AV AC!) och fyllde på olja och gas. I dethär tillfället sparade jag pengar eftersom firman kunde sätta i det som tidigare blev utsuget.

Kostade mig totalt ca. 3000sek, där kompressorn var ca. 2200, torkare 130 och påfyllning 500.
av Andreasace
Man måste vacumpumpa systemet innan påfyllning.

Men det är bra att byta torkfilter också.

Jag har egen pump och tillgång r134a, så jag gör det själv. Dock olagligt att fylla själv vad jag vet.
MaverickSWE skrev: tis 03 maj 2022, 07:56 Det låter ju lovande. Det är en xc70 2.5t -06. Så det borde ju bli samma grej. Fick precis hem en kompressor från skroten så det blir att montera i helgen.

Fyllde du bara på den sen med ett gör det själv kitt eller lämnade du in den för påfyllnad?

Har läst en del om att många byter torkfilter och kondensator med.

//
M@v
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]