Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubzeroNr1
God dag! Tänkte kolla med dom som vet hur jag fixar den här lackskadan som tillkom efter en biltvätt? Är inte så händig med bilar så förklara gärna i layman’s terms :)
Bilagor
F1C1B6E7-C9C9-403C-9C4A-27BC9A632C5C.jpeg
F1C1B6E7-C9C9-403C-9C4A-27BC9A632C5C.jpeg (4.22 MiB) Visad 1235 gånger
94B4AE44-A1ED-42BE-92AE-72E204C8DD5A.jpeg
94B4AE44-A1ED-42BE-92AE-72E204C8DD5A.jpeg (5.99 MiB) Visad 1235 gånger
av SubzeroNr1
Steffe3 skrev: tor 28 apr 2022, 10:00 Efter en biltvätt? Det borde ju deras försäkring täcka i så fall?
Enda gången jag inte gick runt hela bilen och kollade var den gången, och jag såg det inte förrän någon dag efteråt :/
av SubzeroNr1
StefanN skrev: tor 28 apr 2022, 09:58 Enda vettiga är att lacka hela på lackverkstad. Att kladda dit nån spraylack kommer inte bi bra. Räkna med 4000:-
Happ så pass, hade hoppas på att komma undan billigare men det är som det är :)
av dannesk
Ser ut som en omlackad stöt där de inte fått bra vidhäftning mellan grund och bas, det är inte tvättens fel lacken ska klara att bli tvättad.

Enda sättet att fixa denna är att slipa bort all lack och börja om. Lägger man ny lack på detta så kommer den gamla bara fortsätta släppa.
av Yaniz
dannesk skrev:... det är inte tvättens fel lacken ska klara att bli tvättad.
Kunde inte sagt det bättre själv :-)
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Jag tycker mer att det ser ut som en parkeringsskada.
Med tanke på att där är långa sprickor i lacken.

Ser ut som att man har backat på något eller blivit påbackad så att lacken spruckit.
av dannesk
Stefan_KG skrev:Jag tycker mer att det ser ut som en parkeringsskada.
Med tanke på att där är långa sprickor i lacken.

Ser ut som att man har backat på något eller blivit påbackad så att lacken spruckit.
Blir man påbackad så släpper och spricker inte lacken ifrån grunden som på bilderna. Lacken har "rullat" upp sig pga vidhäftningen och mönstret kan se olika ut beroende på ytans utformning och spänning i plasten.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Parkeringsskador på stötfångarna är ju ständigt återkommande, jag brukar få en om året ungefär (jag lovar, det är inte jag som kör emot andra bilar..)
Lika bra att lära sig fixa själv: slipa + spraya plastprimer + spackla vid behov + bättringsfärg + klarlack..
Det är inte rocket science men lite pyssel :party:
Klart vill man hålla bilen i utställningsskick så får man väl lämna till lackfirma varje gång det händer. För bruksskick så brukar det gå att få till ganska okej själv (med lite övning :-) )
2k-klarlack är besvärligt eftersom man förbrukar en hel sprayburk i och med att man bryter härdar-plomberingen under botten, hur lite lack man än behöver. Så jag fuskar med akryl-klarlack på småskador. Köp dock INTE Biltemas, den blir klibbig så fort den känner lukten av avfettning :-/
Klarlack av fabrikat Motip är bättre, tål iallafall kortvarig kontakt med avfettning. Bättre förslag mottages dock tacksamt :-)
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]