Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kungenHenke
Beställde en Volvo v60 t6 recharge i början av februari och fick leveransdatum idag från ÅF. Den skall lev. 2 november är det sagt. Vi håller tummarna.
av kacke_x
Jag beställde en T6 Recharge Core sista helgen i februari (26/2) precis innan prisökningen. Fick i måndags mail från ÅF att bilen fått plats i fabriken och att den ska va klar 3:e november.

Ska man få ett separat mail från Volvo?
av Lockis
kungenHenke skrev:Beställde en Volvo v60 t6 recharge i början av februari och fick leveransdatum idag från ÅF. Den skall lev. 2 november är det sagt. Vi håller tummarna.
kacke_x skrev:Jag beställde en T6 Recharge Core sista helgen i februari (26/2) precis innan prisökningen. Fick i måndags mail från ÅF att bilen fått plats i fabriken och att den ska va klar 3:e november.

Ska man få ett separat mail från Volvo?
Ouff, jag är glad att min ÅF tog en av deras förbeställda och konfigurerade om. Prel lev i september på min T6 Ultimate.

@kacke_x, Nej du får inget separat mail från volvo om det är en vanlig beställning. Du ska dock kunna följa leveransen på https://www.volvocars.com/se/leveransinformation

Min bil syns där inte ännu dock.
av JeanDelin
Nu gjorde jag så att jag inställde min V60 B3 Core. Jag hittade i stället en demobil B3 Inscription, 11000 km. Jag ska hämta bilen nästa vecka. Core skulle ha kommit i slutet av juli. Jag beställde den 1.11.2021.
av Lockis
JeanDelin skrev: ons 27 apr 2022, 18:27 Nu gjorde jag så att jag inställde min V60 B3 Core. Jag hittade i stället en demobil B3 Inscription, 11000 km. Jag ska hämta bilen nästa vecka. Core skulle ha kommit i slutet av juli. Jag beställde den 1.11.2021.
Köpte din ÅF den avbeställningen bara sådär?
av Plinkplonk
Liten rapport efter två veckor med en Recharge T6 Inscription i två veckor.
Laddar hemma och på jobbet.
Med enkel resväg till jobbet på 75km med mestadels landsväg och motorväg har det utan problem gått att köra på enbart el.
Här om dagen så blev det köra till kontoret på ”fel” sida av Stockholm en sträcka på 87km.
Fegade och satte hold på ca 20km motorväg, döm av min förvåning när jag parkerade och hade 18km kvar i batteriet när jag kom fram!
Kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd hittills.

Skillnader mot förra bilen som var en 2020 V60CC. Hade Blis som jag trodde att jag skulle sakna mycket mera än vad jag faktiskt gör :-)
Valde inte till H&K till nya bilen som jag hade i förra då jag åkt på tinnitus :-( (inte pga bilen)
Har m provat att spela lite och skillnaden är inte 12.000kr som Volvo vill ha, möjligen 4-5000kr
Fjädringskomforten är avgjort sämre och bullret från däcken är högre.
Avsaknaden av förvaringsutrymme i mittkonsolen är väll det som irriterar absolut mest mot förra bilen.

Som sista notis så har nog Volvo hittat helt rätt med nya drivlinan för mig som tvekat på att skaffa en ren elbil.
Det här kommer att bli min sista nya bil som inte är ren elbil för min del.
Användarvisningsbild
av Perra83
Trevligt med rapport! 😀
Angående avsaknaden av BLIS så utgår även CTA, en funktion som jag gillar på supermarket parkeringar.
Jag har inte ens provkört nya drivlinan men tänker likadant att det blir sista "vanliga" bilen innan en ren elbil. Efter tre års leasing kan Volvo leverera en trevlig elbil.
Användarvisningsbild
av bem
Perra83 skrev: tor 28 apr 2022, 00:28 Trevligt med rapport! 😀
Angående avsaknaden av BLIS så utgår även CTA, en funktion som jag gillar på supermarket parkeringar.
Jag har inte ens provkört nya drivlinan men tänker likadant att det blir sista "vanliga" bilen innan en ren elbil. Efter tre års leasing kan Volvo leverera en trevlig elbil.
Lär nog dröja länge innan vi läser här på forumet nån som är missnöjd med MY22 late och MY23 V60 (osv) Recharge Plug-in hybrider med nya större 18,8 kW hybridbatteri, 145 hk elmotor och enpedalskörning.
Jag fick min V90 T6 Recharge MY22 early med det mindre 11,6 kW batteriet och 87 hk elmotorn och det är väl hyfsat men skulle verkligen velat haft det större batteriet och kraftigare elmotorn. Men jag slapp bli av med BLIS och Cross Traffic Alert, sånt försvann inte på V90 trots datachipbristen.
Tror inte det blir nån mer laddhybrid för min el, det var liksom lite att pröva på eldrift jag skaffa laddhybrid och har nu kört i 8 månader med min. Kanske Volvo har nån ny e-bil om tre år när det kan bli dags byta igen. Det skall visst komma en "V90" ren elbil har jag läst. När den finns att beställa och framför allt när den kommer levereras vet vi ju inget om än. Men dyr blir den nog gissar jag. Jag vet ju vad min V90 T6 Recharge MY22 kosta. Och med dagens takt på prisökningar på Voilvobilar och med tanke på att rena elbilar brukar bli väldigt dyra så blir det nog inte så billigt gissar jag. Men Volvo kommer ju med fler olika rena elbilar framöver så vi får se hur de ser ut och hur bra de verkar, hur långt de går köra och hur snabbt de går ladda (inget avgörande för mig men bra om det går snabbt ladda när man är på resande fot så att säga, hemmavid brassar man knappast på med hög ström vid laddning över typ natten).
av PaleoProgrammer
Plinkplonk skrev: ons 27 apr 2022, 21:50 Liten rapport efter två veckor med en Recharge T6 Inscription i två veckor.
Laddar hemma och på jobbet.
Med enkel resväg till jobbet på 75km med mestadels landsväg och motorväg har det utan problem gått att köra på enbart el.
Här om dagen så blev det köra till kontoret på ”fel” sida av Stockholm en sträcka på 87km.
Fegade och satte hold på ca 20km motorväg, döm av min förvåning när jag parkerade och hade 18km kvar i batteriet när jag kom fram!
Kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd hittills.

Skillnader mot förra bilen som var en 2020 V60CC. Hade Blis som jag trodde att jag skulle sakna mycket mera än vad jag faktiskt gör :-)
Valde inte till H&K till nya bilen som jag hade i förra då jag åkt på tinnitus :-( (inte pga bilen)
Har m provat att spela lite och skillnaden är inte 12.000kr som Volvo vill ha, möjligen 4-5000kr
Fjädringskomforten är avgjort sämre och bullret från däcken är högre.
Avsaknaden av förvaringsutrymme i mittkonsolen är väll det som irriterar absolut mest mot förra bilen.

Som sista notis så har nog Volvo hittat helt rätt med nya drivlinan för mig som tvekat på att skaffa en ren elbil.
Det här kommer att bli min sista nya bil som inte är ren elbil för min del.
Blev nyfiken på hur du menar här, är buller och komfort sämre i din nya v60 eller tvärtom?
  • 1
  • 252
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256
  • 315

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.