- ons 27 apr 2022, 11:59
Har sökt på forumet och hittat flera trådar om gnisslande(kvittrande kupéfläktar på vissa varv. Även jag har det problemet på min V60 2013. Och även jag har fått kostsamma offerter på byte av fläkten (14000 kr på Volvoverkstaden). Vill därför gärna prova att smörja själv och inte byta förrän den ev. slutar fungera helt. Och även om jag som sagt hittat en del skrivet om det här på forumet så känner jag mig fortfarande osäker. Jag hittade en video på nätet som verkar beskriva just hur man smörjer fläkten via torkardiket, man lättar bara på plasten som täcker det och smörjer sedan fläkten på plats med ett förlängt munstycke på sprayflaskan. Jag tänkte jag skulle testa det, är inte särskilt pigg på att försöka komma åt fläkten inifrån kupén. Är det någon som testat denna metod från torkardiket med gott resultat? Var ska man i så fall lite mer specifikt spraya i fläkten? Jag förstår inte riktigt det han säger i videon. Man behöver kanske komma åt lagren? Och vilket smörjmedel är bäst? Jag har en burk silikonspray (Biltema) och en burk WD-40 hemma. Läste något om grafitolja, som jag inte riktigt vet vad det är eller vad man använder det till. Jag är tacksam för tips, och era erfarenheter om ni lyckats att smörja bort gnisslet, om än tillfälligt.
Här är länken till den video jag nämner
Här är länken till den video jag nämner