NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alx242
Blev lite sur på Volvo idag och eftersom det var flera i denna tråden som haft samma problem så bestämde jag mig för att ringa till Bilia (Volvo verkar man inte kunna ringa till direkt) och framför ett klagomål rörande detta med trasiga pinnbultar och att man måste köpa hela hjulnav.

Jag sa bland annat att jag tyckte det verkade som att konstruktionen var klen eftersom så många lyckats dra av dem och att det blev en väldigt stor kostnad när det väl hände för deras konsumenter...

Irriterande nog så ville säljaren dock inte ta detta vidare på ngt vis. :(

Bästa vore ju så klart om de kunde börja sälja pinnbultarna i handeln och det borde ju verkligen inte vara omöjligt kan man tycka.
av beo
Hej!
Kan tipsa om att bultarna från 740/940 passar, artnr: VO 1359905.

Jag drog av en bult i våras bak på min S40 AWD och fick beskedet att man måste köpa hela navet. Efter lite googlande såg jag att skruvat.se hade bultarna och att det var samma till S40/V50 m.fl. Så jag åkte till Volvo och köpte en för 67 kr, den hade lite grövre splines men bättre det än tvärtom, längden var lika.

Det gick att komma åt att byta den genom att lossa bromsoket.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Tänkte skifta mina hjul själv i år, men är det större risk att dra sönder pinnbultarna med vanligt fälgkors än med mutterknack? Då kan det ju lätt vara värt ett par hundringar om det är säkrare med en mutternknack :roll:
av Beasts
Hejsan, jag lånar tråden lite. I förra veckan var jag och bytte däcken på min V50 1,8 F - 2007 och då påpekade verkstaden att jag borde byta pinnbultar samt muttrar på samtliga däck. På höger fram är det bara 4 muttrar som sitter i.
Även jag har ju konstaterat att man inte kan köpa bultar löst utan måste byta hela naven. I ett tips från "beo" ovan så bör denna passa : https://www.skruvat.se/Hjulbult-P289086.aspx

Det jag undrar är om någon annan har testat denna lösning? Vill väldigt ogärna byta hela naven om det går...
Om det är någon annan som har en bra lösning får ni gärna dela med er!

Mvh,
Användarvisningsbild
av SRT
Volvo vill att man köper ett helt nytt nav för att en (1) pinnbult går av.Vilket slöseri. :-/
av roggabear
Beasts skrev: ons 07 nov 2018, 23:14 Hejsan, jag lånar tråden lite. I förra veckan var jag och bytte däcken på min V50 1,8 F - 2007 och då påpekade verkstaden att jag borde byta pinnbultar samt muttrar på samtliga däck. På höger fram är det bara 4 muttrar som sitter i.
Även jag har ju konstaterat att man inte kan köpa bultar löst utan måste byta hela naven. I ett tips från "beo" ovan så bör denna passa : https://www.skruvat.se/Hjulbult-P289086.aspx

Det jag undrar är om någon annan har testat denna lösning? Vill väldigt ogärna byta hela naven om det går...
Om det är någon annan som har en bra lösning får ni gärna dela med er!

Mvh,
Hej, i helgen så bytte jag ut 3 st pinnbultar bak på min Volvo V50, 1,6 D 2009.

Jag köpte art.nr 289086 från skruvat.se
Det funkade bra. Det är lite grövre splines på 740-bultarna, men det känns som det bara är positivt, bör sitta bättre då.

Det var relativt enkelt att få dessa bytta. Jag jobbade som sagt på båda bakhjulen, vet inte om det är trängre att få dit dem på framhjul?!
Bifogar bild på nya fina punnbulten på plats :-)
E298C564-EE33-4F3C-94A2-23869ED163BC.jpeg
E298C564-EE33-4F3C-94A2-23869ED163BC.jpeg (339.16 KiB) Visad 1326 gånger
Användarvisningsbild
av Omlott
haz skrev:Måste man demontera något på framhjulet för att få bort pinnbulten?

På min Volvo v50 2,4 -04 fick jag inte på "pinnbultarna" fram. Fick slipa bort en del av kanten på huvudet. Fungerar sen ett halvår tillbaka.

Höll på att bli vansinnig hur man inte kan sälja pinnbultarna löst. Det är ren och skär girighet från Volvo ledningens sida.

Är det någon som läser detta och ska skaffa bil. Köp en gammal bil (om du mekar själv)!
Skattebefriad verkar vara en bra gräns.
av anthistatic
Hej
(Första inlägget sedan 2012, typ).

Nu har jag beställt pinnbultar ifrån Skruvat.se till min V50 -06, så får vi se hur det fungerar. Här var det inte fråga om att stå och hoppa på något förlängningsrör för att dra åt bultarna, utan medelst moderat handkraft och fälgkors kändes det som att vrida ett kranvred på en gammal kökskran...
Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!