Moderator: Moderatorer

@Jimmy Svensson, På egen hand eller lämnat in? :-) Bytte nu för 500 mil sedan och hade inget att klaga på innan alls, lite lenare är det
Micce1980 skrev:@EbbevonVolvo, Jösses vad rena de blev, stil på grejjorna :-)

Imorn blir det besiktning, 1 månad innan sista dag så hinner man förhoppningsvis fixa om det är något. 399kr på en ny liten svensk bilprovning här är i all fall ok jämfört med de 569kr som den jag brukar anlita nu vill ha ;-)
Får man säga lycka till i morgon? Eller är det som att önska någon lycka till vid en premiär? Ja svara inte i så fall, eller vänta till efter besiktningen. :-)

Man har en fördel om man bor i södra Skåne. Två eller tre dagar som det saltades. Skulle nog klarat mig med sommardäck hela vintern.
Det var enkelt att få dom tillbaka i nyskick. Fälgarna alltså, däcken är för mjuka för denna vinterns temperaturer, så det försvann mer gummi än jag förväntat mig.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Bytt olja i automatlådan själv, s80t6/00.

Kollat oljan som är ca 1cm upp på stickan i P-läge med motorn igång.
Hur mycket till bör jag fylla på?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Besiktigat ena bilen idag med blankt papper 😁👍 fick infall efter @Micce1980 inlägg igår. Hade tid i juni igentligen men bilen besiktigades för ganska exakt ett år sedan idag.
Hon har fått vila sen innan helgen, på grund av vänsterprassel med en annan bil (Merca :oops: )på tjänsteresa :P
Annars börjar det nog bli dags att boka besiktning här med, c:a en månad kvar tills det ska vara gjort.
Tvätt, putsat, städat och sålt min xc70 från 2004.
Sålde till en bekant / granne till ett bra pris. Hade nog kunnat få nån tusenlapp till om jag sålt på Blocket men sååå nöjd att slippa undan däcksparkarna.
@EbbevonVolvo, Ren formalia sa de och skrev ut lappen :-) De blev positivt överraskade när de öppnade bagaget, där låg varningstriangeln synlig och nycklarna till den avtagbara kroken bredvid. Det hände tydligen inte så ofta, självfallet var säkerhetsbältena i-klickade med. När jag kör därifrån är det en som bråkar med sitt likadana avtagbara som jag har på sin Volvo, tänkte först fråga om han behövde hjälp men kom på att han kom infarandes med mobilen vid öran så... Jaja, skulle sätta in besiktningsprotokollet i bilens mapp hemma sedan och noterade att de råkat skriva in 10 000mil mindre än vad bilen har rullat. Det löste sig och de kommer korrigera i veckan samt se till att jag får ett nytt, misstag händer ju :-)

@VolvoJull3, Se där ja :) Tänkte att en månad innan sista så man verkligen har tid på sig att fixa det. Ändå en tung bil så om någon bussning eller liknande ger sig är ju inte helt förvånande kanske. Extremt bra bromsvärden dock men så är det ju nya bromsar man samt uppsnörda fram nu i vår

.
IMG_9297.jpg
IMG_9297.jpg (717.11 KiB) Visad 718 gånger
Såg detta med, kan inte minnas att jag såg de när sommarsulorna sattes dit. Sitter ju inte jättesynligt så en "spotreparir" kanske skulle fungera? Det är plasten framför höger bakhjul

.
IMG_9300.jpg
IMG_9300.jpg (3.21 MiB) Visad 718 gånger
Micce1980 skrev:@EbbevonVolvo, Ren formalia sa de och skrev ut lappen :-) De blev positivt överraskade när de öppnade bagaget, där låg varningstriangeln synlig och nycklarna till den avtagbara kroken bredvid. Det hände tydligen inte så ofta, självfallet var säkerhetsbältena i-klickade med. När jag kör därifrån är det en som bråkar med sitt likadana avtagbara som jag har på sin Volvo, tänkte först fråga om han behövde hjälp men kom på att han kom infarandes med mobilen vid öran så... Jaja, skulle sätta in besiktningsprotokollet i bilens mapp hemma sedan och noterade att de råkat skriva in 10 000mil mindre än vad bilen har rullat. Det löste sig och de kommer korrigera i veckan samt se till att jag får ett nytt, misstag händer ju :-)

Såg detta med, kan inte minnas att jag såg de när sommarsulorna sattes dit. Sitter ju inte jättesynligt så en "spotreparir" kanske skulle fungera? Det är plasten framför höger bakhjul

.
IMG_9300.jpg
Ja du har tydligen fått påhälsning av någon som inte har koll på sin bil. :-(

Bättre med besiktningsresultatet i alla fall. Jag brukar, precis som du, koppla bälten, ta fram krok och varningstriangeln. Sist glömde jag dock att ta fram kroken, och då struntade han helt enkelt i att kolla den och fastsättning.

Lustigt med besiktning, jag fick idag ett erbjudande att besiktiga nu i maj månad för 399kr. Men det är för tidigt. Då får jag nog besiktiga den i höst igen, fast det kanske inte är som det var förr med inställelsetiden.
Nej det blir nog i Augusti, strax innan försäljningen av bilen. För jag fick idag ett mycket trevligt besked. Enligt Mercedes planeringsavdelning flyttades leveransen av min bil fram tre månader!!! Ska komma till återförsäljaren den 12e september. Hoppas att den inte kommer att flyttas tillbaka igen, men framåt går bra. Enligt säljaren är det ovanligt att Mercedes håller på och hoppar fram och tillbaka med leveranstiden, så som Volvo kan göra. Inte heller någon förändring på utrustningen. :-D
Tur jag var snabb med beställningen, nu är leveranstiden på en likadan bil 14 -15 månader!
Jag ser fram emot min helelbil, Mercedes EQB 300 4matic.
Även jag har besiktat idag, 629 kr fick jag betala. Blankt papper, trots 6500 mil sedan förra besiktningen för drygt ett år sedan. Sätter också alltid i bälten och dragkrok samt lägger fram varningstriangeln.

Nya 14-månadersintervallet gör att det flyttas fram hela tiden. 2021 besikta jag i februari, i år i april, 2023 i juni. Noterar att dom rundar av hela tiden, som idag 27 april och så går den till 30/6 2023. Undra om man kan besikta 1/7 2023 och få 30/9 2024 som sista dag gången därpå, eller om det tex rundas av åt andra hållet om det är före tex mitten av månaden. Annars är det snarare 15 månaders intervall om man besiktar på första dagen med körförbud. Inte för att man behöver hålla på så, men för dom riktigt sparsamma så kan det vara idé.

För mig är besitningskostnaden inte mer än 6 promille av årets bensinkostnad, trots att det kosta hela 629 kr idag,

Även jag väntar på en elbil. Den flyttades också fram häromdagen, dock bara 5 veckor, men alltid något. Om man nu får den någon gång, så hoppas jag på att sänka drivmedelskostnaden med upp till 92%.
  • 1
  • 1639
  • 1640
  • 1641
  • 1642
  • 1643
  • 1912

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]

Det är en del på forumet som kör V[…]

Trasig Renault Scenic

Nu går det vidare igen. Skruvat av kåp[…]