Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

På sista tiden när jag har tagit bilen på morgonen så har bilen nollställt färddatorn och klockan,och i går så gick helt plötsligt larmet igång utan anledning :-) .

Och en gång så var bilen helt död men plötsligt så hoppade den igång :-D

Jag har kollat så batteri polerna sitter på ordentligt.

Så klart en omöjlig fråga kanske men är det någon som har någon ide vad det kan vara?

Det är en Volvo v70 glt -99 det handlar om.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Har lärt mig här på forumet att batteriets kondition kan spela många spratt. Min första tanke va ändå att det är någon lödning i nått kretskort. Har upplevt såna fel i en tidigare volvo jag hade och det verkar som att det inte är helt ovanligt. (För "hårt" lödtenn)

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det kan bli glappkontakt i batteriet, det har jag råkat ut för
Hur gammalt batteri har du..? Råkar du ha något annat du kan provbyta med?
av pop
GLIZ skrev: tis 26 apr 2022, 08:07 Har lärt mig här på forumet att batteriets kondition kan spela många spratt. Min första tanke va ändå att det är någon lödning i nått tretskort. Har upplevt såna fel i en tidigare volvo jag hade och det verkar som att det inte är helt ovanligt. (För "hårt" lödtenn)

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Misstänkte också att det kan vara batteriet som som spökar :-D Får ladda upp det och testa om det blir bra efter det. :-D
av pop
Erik Å skrev: tis 26 apr 2022, 13:54 Det kan bli glappkontakt i batteriet, det har jag råkat ut för
Hur gammalt batteri har du..? Råkar du ha något annat du kan provbyta med?
Jag köpte bilen i Okt förra året så ingen aning om batteriets ålder. :-)

Men ska ladda upp batteriet och se vad som händer. :-D :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla att jordflätan från batteri till kaross är fräsch i båda ändar. De har en tendens att spontant pulvriseras om korrosion fått fotfäste i flätan :-/
Kan ju vara ide att öppna "main fuses"-lådan plus vanliga säkringsboxen och titta att det inte är korrosion där.
Sen finns ju tändningslås och huvudreläer som kan strula men då borde inte klockan ha gjort reset, den borde ju ha ständig spänningsmatning.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]