Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoJull3
Hade inne bilen på volvo verkstad i fredags för mjukvara till dragkroken.

Men det gick inge vidare enligt teknikern, fel styrenhet.

Han säger att den styrenhet jag har passar bara bilar upp till 2008. Jag har en V70 my 2010

Kan det verkligen stämma då jag hittar likadana styrenheter på bilar från 2010 2011 2012 på bildelsbasen, iallafall om man går på numret på boxen.

Jag har en 7-polig kontakt på bilen.

Lägger upp en bild på min styrenhet och en bild från skroten från en Volvo med 2010 årsmodell.
20220425_195550.jpg
20220425_195550.jpg (3.19 MiB) Visad 2132 gånger
Screenshot_20220425-195315_Chrome.jpg
Screenshot_20220425-195315_Chrome.jpg (556.11 KiB) Visad 2132 gånger
av Gabriel
Jag vet inte om du har rätt eller fel styrenhet. Men jag vet att det kan krävas lite mer jobb av teknikern att ladda mjukvara till en begagnad TRM. Enheten ger sig inte alltid "till känna" så som en fabriksny enhet gör. Det kan krävas att teknikern manuellt får "leta reda" på enheten för att kunna ladda mjukvaran.

Kanske inte alls är problemet i ditt fall, men det är det enda tipset jag kan bidra med.
av VolvoJull3
Ska prata med honom idag igen, igår upptäckte jag att det inte sitter några säkringar till trm:en som jag beställde att dom skulle sätta i samband med mjukvaran.
Tänk om det är så lätt, jobbet beställdes av en annan tekniker och han glömde förmedla att det inte sitter några säkringar till enheten.

Men det borde vara det första man kollar om man inte får kontakt med enheten, kan jag tycka. Men jag fick som sagt inga säkringar och dom var inte med på fakturan som jag fick.
Användarvisningsbild
av apersson850
Boxen ska ha en säkring på 40 A. Det har i alla fall min. Sen ska det till en säkring på 15 A för ständig spänningsmatning, men den går inte till boxen, utan direkt till uttaget. När man har 13-poligt. Vilket man förstås ska ha om man sätter dit drag nuförtiden. Rätta till det när du ändå är igång.
av VolvoJull3
Stämmer att det ska vara en 40A säkring av typen "japan säkring" den var inte så lätt att få tag på, men volvo säljer den, då tyckte jag det kunde vara smidigt att de sätter dit den i samband med mjukvaran.

Angående 13 pol, så håller jag med. men detta var en enhet som följde med kroken jag köpte begagnat, med tillhörande 7-poligt uttag.

Har redan en dragbil med riktigt diesel 5:a som jag använder till att dra min husvagn med😁
Användarvisningsbild
av apersson850
Det går ju att byta kabelhärvan enbart. Styrenheterna är samma. Det är bara inkopplingen som skiljer för fyrpoligt, sjupoligt och 13-poligt.
Smidigare att ha likadant på allt. Så snart jag köpt min XC70 med 13-poligt bytte jag stickpropp på alla släp jag brukar dra.
av VolvoJull3
apersson850 skrev: tis 26 apr 2022, 10:05 Det går ju att byta kabelhärvan enbart. Styrenheterna är samma. Det är bara inkopplingen som skiljer för fyrpoligt, sjupoligt och 13-poligt.
Smidigare att ha likadant på allt. Så snart jag köpt min XC70 med 13-poligt bytte jag stickpropp på alla släp jag brukar dra.
Så du tror inte jag har fel styrenhet ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Gabriels inlägg ovan antyder att det inte är självklart hur man får fart på en begagnad styrenhet.
Men tittar man i elschemat ser det likadant ut, oavsett vilket uttag man har. Styrenheten är för 13-poligt, men man använder inte allt om man har sjupoligt. Det som skiljer är för fyrpoligt, men de används inte här ändå.
av VolvoJull3
Det jag också såg är att om man kollar på en styrenhet från en bil med 13 polig kontakt så har den styrenheten uttagen på undersidan och på en 7 polig så sitter den på sidan. Samt kontakterna ser olika ut, sen behöver man en förlängningssladd från volvo om man ska placera styrenheten för 13-poligt enligt volvos instruktion under säkringscentralen. 7 poligt passar att lägga på sidan om reservhjuls baljan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min har 13-poligt och ligger vid sidan om reservhjulsbaljan. Uttaget är på sidan.
Du kanske tänker på den nyare modulen, som kom året efter min (2013), för att kunna hantera släp med LED-ljus? Den monteras annorlunda än vad de gjorde på min 2012:a.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]