Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inte klart ännu. Felet är ganska omfattande. Glapp i ecm kontakterna av oxid, samt kontakter som är lite slappa (greppar inte så hårt om pinstiften i ecm). Ska vidare och kontrollera kontakterna på TCM. Sen misstänker jag glapp i can nätet mellan ecm tcm och bcm. Det ska finnas två förgreningar och en skarv som jag ska kika på i morgon.

När allt är klart har jag troligtvis bytt kontaktstift och kablar. Men vi får se.

Som det är nu så kan jag köra med bilen, men inte helt problemfritt alla dagar.
Min gasregulator gick nu sönder i samband med att lamdan gav fel signaler. Det som kvar står att göra på bilen är byta stiften i kontakten till tcm och jag har inte kontrollerat kontakten höger fram bakom dimljuset.
Jag har haft ungefär samma problem som er med en 2012 2.5T gaskonverterad i gbgs fabriken av AFV.

Mitt symptom var att vid tändningen i läge 2, tänk besiktningen, kunde närsomhelst varvräknaren röra sig som om motorn var på med massor av felkoder som följd och glad besiktningsman som får anledning att underkänna mig.

En eller två gånger har den dött vid färd men det var som synes extremt ovanligt för mig.

AFV monterar Prins utrustning mellan ECM och ett antal givare och så även kamaxelgivaren. Jag kunde se i Vida att den gav signal vid motor av när felet inträffar.

Kollar man Prins elschema kan du se att dom monterar en prins timing optimizer mellan kamaxelgivaren och ECM.

Min lösning, som går än efter flera år utan problem: jag parallellkopplade kamaxelgivaren direkt till både prins timing optimizer och ECM. De får alltså båda dela samma signal istället för att ECM matas (felaktigt) med en simulerad signal från prins timing optimizer.

Kanske hjälper er lite på vägen?

Edit! Tiden går fort och stavfel :-)
Senast redigerad av 1 johnnype, redigerad totalt 0 gånger.
Tillägg: jag trodde det var fel på mina prins grejer så jag har köpt och har över både en Prins ECM och en timing optimizer. Men jag fick exakt samma fel även efter bytet så dom bara ligger om nån behöver billigt för felsökning.
Jag har inga felkoder i prius enheterna. Felet ligger någonstans mellan växellådan TCM och ECU. Det är alltså signalen från TCM som fuckar allt. Då ECU och TCM kommunicerar fram och till baka med varandra. Felet kan också vara i själva TCM styrenheten, enligt vida även i växellådan men det tror jag inte på då mina symtom påverkas av en motortvätt.
Du har den speciella diagnosutrustningen för Prins alltså? För dom diagnostiseras inte över CAN/OBD.

För att förtydliga så hade inte jag heller några felkoder i Prins systemet. Utan det handlade som jag skrev om att deras Timing Optimizer genererar en fiktiv impuls till ECM som inte är riktigt bra, troligen buggig mjukvara på deras sida.
Låter som att det är fel på PTO, Prins Timing optimizer. Det går ofta sönder på AFV, beroende på ch-nr kan ett kabeldon behöva stiftas om i samband med byte, men mjukvaran ligger inlagt i PTO när man köper den ny. (ca 2000kr)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning