Jag har haft ungefär samma problem som er med en 2012 2.5T gaskonverterad i gbgs fabriken av AFV.
Mitt symptom var att vid tändningen i läge 2, tänk besiktningen, kunde närsomhelst varvräknaren röra sig som om motorn var på med massor av felkoder som följd och glad besiktningsman som får anledning att underkänna mig.
En eller två gånger har den dött vid färd men det var som synes extremt ovanligt för mig.
AFV monterar Prins utrustning mellan ECM och ett antal givare och så även kamaxelgivaren. Jag kunde se i Vida att den gav signal vid motor av när felet inträffar.
Kollar man Prins elschema kan du se att dom monterar en prins timing optimizer mellan kamaxelgivaren och ECM.
Min lösning, som går än efter flera år utan problem: jag parallellkopplade kamaxelgivaren direkt till både prins timing optimizer och ECM. De får alltså båda dela samma signal istället för att ECM matas (felaktigt) med en simulerad signal från prins timing optimizer.
Kanske hjälper er lite på vägen?
Edit! Tiden går fort och stavfel
