Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm5ugh
Halloj!

Har vid två tillfällen fått ett rätt så spännande fenomen på min farthållare - den får nämligen för sig att inte hålla inställd hastighet utan trycker gasen i botten! För att avbryta har jag fått trycka ner bromsen! Detta fenomen har uppkommit när jag aktiverat farthållaren vid den hastighet jag velat ha (tryckt på "plus").

Någon mer som haft detta fenomen?
Förslag på åtgärd?

Jag har en S80 2,9 -99 som rullat 16.000 mil. Inte bytt gas-spjäll, vad jag har förstått (vit etikett)

//Peter
Användarvisningsbild
av greeeken
sm5ugh skrev:Halloj!

Har vid två tillfällen fått ett rätt så spännande fenomen på min farthållare - den får nämligen för sig att inte hålla inställd hastighet utan trycker gasen i botten! För att avbryta har jag fått trycka ner bromsen! Detta fenomen har uppkommit när jag aktiverat farthållaren vid den hastighet jag velat ha (tryckt på "plus").

Någon mer som haft detta fenomen?
Förslag på åtgärd?

Jag har en S80 2,9 -99 som rullat 16.000 mil. Inte bytt gas-spjäll, vad jag har förstått (vit etikett)

//Peter
Tycker du ska in till volvo o kolla detta. det kan u sluta illa.
Användarvisningsbild
av tracker
det är inte bara + knappen som fastnar inne då
tryck på - istället för att aktivera farthållaren får du se
av Marbas
tracker skrev:det är inte bara + knappen som fastnar inne då
Min "0" knapp (stänga av farthållaren) kunde hänga sig intryckt, så kolla trackers förslag. Jag löste det genom att "motionera" knappen när bilen var avstängd.
Användarvisningsbild
av SE6M
-----------
Senast redigerad av 1 SE6M, redigerad totalt 0 gånger.
av sm5ugh
Marbas skrev:
tracker skrev:det är inte bara + knappen som fastnar inne då
Min "0" knapp (stänga av farthållaren) kunde hänga sig intryckt, så kolla trackers förslag. Jag löste det genom att "motionera" knappen när bilen var avstängd.
Det "roliga" var att det hjälpte inte att trycka på någon av knapparna (varken "0", "-" eller stänga av fatrhållaren, så de kan inte ha fastnat. Den slutade inte förren jag tryckte på bromsen (kanske hade funkat med kopplingen oxo, det vet jag inte)

Jag får väl ta ett besök till Skobes här i Motala och be dem kolla dataloggen!

Tack, för alla tips och funderingar! Kom gärna med fler för det känns rent spontant som att Skobes inte kommer att hitta något!
Användarvisningsbild
av tracker
har inte testat om några av de andra knapparna funkar om man håller in + hela tiden, det är inte säkert
av sm5ugh
tracker skrev:har inte testat om några av de andra knapparna funkar om man håller in + hela tiden, det är inte säkert
Nä, det är ju sant...det kan ju uppstå en "låsning" av systemet!
Användarvisningsbild
av tracker
jag var ut och testa nu om jag håller in + så funkar 0-knappen ändå
så det är nog inte från ratten
av sm5ugh
tracker skrev:jag var ut och testa nu om jag håller in + så funkar 0-knappen ändå
så det är nog inte från ratten
Tack, för den kanonbra informationen!
Tillbaka till ruta ett igen! :lol:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]