Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Eriks99
Tjenare gott folk på detta forum, är ny här. Läget är som följande att jag o ett par kompisar äger en s90 limousin där lådan knappt vill driva.

Allt började med att lådan slutade driva till och från, när den då slutade driva vred vi av den o drog växelspaken fram o tillbaka. Då var allt som vanligt igen, men pilen i instrumentbrädan blinkade fortfarande även pendlade den mellan alla olika ”växelprogramen” E,S och W.

Därefter bytte vi hela växellådan och allt funkade ca 10 mil, dvs ingen pil lös eller dylikt. Sen kom allt tillbaka igen o nu driver lådan knappt alls varken fram eller bak, det vill till att hålla redigt varv om nått ska hända. Oljan i lådan ser relativt fin ut. Vi funderar på om momentomvandlarn kan vara boven i de hela.

Mycket tacksam för alla svar o idéer jag kan få
//Erik
Användarvisningsbild
av frasse4
Tog ni ut felkoder innan lådan byttes?
av Eriks99
frasse4 skrev:Tog ni ut felkoder innan lådan byttes?
Vi försökte läsa lådan genom obd uttaget men utan svar
Användarvisningsbild
av lennarte
Har inte inte dessa bilar kvar "blinkkoderna?? Alltså att man måste bygga en egen felkodsläsare för att få ut felkoder. Precis som på 940 efter -95.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev: mån 25 apr 2022, 16:07 Har inte inte dessa bilar kvar "blinkkoderna?? Alltså att man måste bygga en egen felkodsläsare för att få ut felkoder. Precis som på 940 efter -95.
Nä, 96 och nyare fick motronic4.4 och ny styrbox för automatlådan, som inte är "blink-kompatibla"
Användarvisningsbild
av frasse4
Mekaniska fel på konvertern kan inte komma och gå och tveksamt om det ger några felkoder på lådan eftersom den bara kommer tolka det som att motorn inte ger något vridmoment. Om den får felkod går den i limpmode och startar på 3an och då går den trögt framåt men på en frisk låda ska stallspeed vara runt 2500 rpm så högre än så får den inte varva, men det ska inte påverka backen. Det bästa vore nog att försöka läsa ut felkoder, det behövs någon specifik volvokodläsare från den tiden tror jag för att få ut koder. Kanske man kan låna från Volvovwrkstan om de har kvar.

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]