Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trawally
Halloj,
Nu har jag beställt en CBV V90 T8, Thunder grå.
Leverans om en månad.

Jag räknar med att kunna köra 80-90% av mina mil på el och tänker ladda hemma.
En fråga, behöver man installera en ordentlig laddare eller kommer man undan med att köra stickpropp?
Tänker att batteriet inte är överdrivet stort och jag inbillar mig att jag oftast inte kommer behöva stress-ladda, utan kommer ha några timmar på mig åtminstone.
av Lockis
Trawally skrev: sön 24 apr 2022, 17:28 Halloj,
Leverans om en månad.

En fråga, behöver man installera en ordentlig laddare eller kommer man undan med att köra stickpropp?
Tänker att batteriet inte är överdrivet stort och jag inbillar mig att jag oftast inte kommer behöva stress-ladda, utan kommer ha några timmar på mig åtminstone.
Behöver? Nej. Rekommenderas? Ja!
Du får max 10A på medföljande laddare till stickpropp. Laddboxen kan köra 16A.
Är elen nydragen till stickproppen ska det inte vara någon fara. Men en Laddbox kostar runt 7.000 installerat och klart. Så det känns märkligt att inte vilja köra en Laddbox idag 😁
av SundanceKid
Om du är snål så har Malmberg kampanj imorgon på en laddbox för typ 3000kr

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av volvoamatören
volvoamatören skrev: tor 31 mar 2022, 08:21
Volvoeller skrev: ons 30 mar 2022, 23:39 Yes, pure läge, nya modellen, r design, 20tums friktionsdäck. Inget fipplande med avstängning av stereo, värme tweaks eller annat. 1/3 50-70, 2/3 motorväg
Låter mycket bra. Får min bil om någon månad. Nya modellen. Ska testa min prestanda då!
Har kört lite med min nya XC90 nu. Kommer cirka 66 km på el. Då kör jag Hybrid (inte ens Pure) och el hela vägen utom kanske någon kilometer på bensin när jag gasar på för att komma ut på motorväg eller liknande och elen försvinner i någon minut.

Är mycket nöjd med nya batteriet. 6,6 mil på ren el räcker för mig i alla lägen utom på längre resor, vilka jag gör mycket sällan.

Det tar cirka 4,5 timmar att ladda upp från 0 till 100 % från en laddbox på 3,7 kW.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Trawally skrev: sön 24 apr 2022, 17:28 Halloj,
Leverans om en månad.

Att ladda upp hela batteriet från en stickpropp lär ta åtminstone 7 timmar, gissar jag. Det får du ta med i beräkningen.
av Trawally
Tack, får bli en laddbox👍

Spelar det någon roll vilken man väljer? Kollat främst på Easee och Zaptec.
av SundanceKid
Jag använder Easee sen några år och den är lysande!

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

av Camelen
Vi har Easee box, båda boxarna laddar ju upp till 22kW så framtidssäkra. Ett tips/råd är att beställ även lastbalansering och en extra typ2 kabel redan vid installationen så får du ju 50% rabatt även på de.
av Trawally
Camelen skrev: mån 25 apr 2022, 07:01 Vi har Easee box, båda boxarna laddar ju upp till 22kW så framtidssäkra. Ett tips/råd är att beställ även lastbalansering och en extra typ2 kabel redan vid installationen så får du ju 50% rabatt även på de.
Tack för tips! Tänkte köra installation via Tibber, verkar billigt. Dock inte halva pris på lastbalanserare och kabel🤔
av Camelen
Märkligt du ska få 50% från staten för hela installationen. Så om du beställer installation av box samt lastbalansering och Typ2 kabel samtidigt så ska du få 50% på hela beställningen. Det fick vi, men vi beställde inte via Tibber.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 55

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?