Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1354376
Om du kollar med en provlampa på kontaktstycket på en av spridarna (monterat kontaktstycke) så ska det vara konstant spänning på ena stiftet och blinkande spänning på det andra när du kör på starten. Är det konstant ström på båda har du felet efter spridarna. Har du ingen spänning alls till spridarna får du kolla om der är spänning på stift 9 på bränsleboxen (blå/gul kabel) när tändningen är på och även när du kör å starten. Även stift 5 på LMM och stift 2 på spridarreläet ska ha spänning då. Stift 4 på spridarreläet ska ha ständig spänning (direkt batteriet). På batteriet sitter ju en kabel till startmotorn, men även en röd klenare kabel som går utmed innerskärmen till en kopplingspunkt ovanför bränsleboxen. Denna kabel kan sitta lös på batteriet även om batterikabelskon sitter fast. Där är 2 muttrar på kabelskon som båda ska sitta fast. Från denna kopplingspunkt går spänning till tändlåset och elcentralen. Så denna mutter på kabelskon är viktigare än man kan tro.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]