Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vrmlnd
Hej, försöker få ordning på en V70XC 2.4t som läcker kylarvätska. Den har läckt under ca. 2 år (behövt fylla på kanske var 100:e mil). Nu kommer man typ 5-10mil innan nivån är under min. Vattenpumpen byttes för ett år sedan utan resultat.

När motorn går droppar det framför oljefiltret, ser ut som att det rinner längst blocket. Vad kan det vara? Termostathuset ser ok ut, men svårt att se ordentligt.
IMG-0536.jpg
IMG-0536.jpg (1.79 MiB) Visad 456 gånger
Mvh
Användarvisningsbild
av Greffel
Kan det vara från turbon ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Går inte slangen till vevhusventilationen ihopbuntad med ett kylvätskerör på framsidan av motorn för att inte frysa på vintern..?
Så är det på min B5244S2 -00 i alla fall. Röret har väl rimligen en slangbit som anslutning i varje ände, minns inte riktigt. Kolla att inte någon sådan har spruckit sönder.
av reverend
(English, because mobile)

Mine had a few leaks, and one was a defective coolant jar cap. I couldn't tell at first because it would evaporate coolant before I could see a leak. Eventually I got some white deposits that gave me a clue.

I also had a radiator hose with a loose hose clamp. Same thing. It would leak under pressure and leave no trace until a few months later when I saw the mineral deposits and fixed it.

If it's on the intake side, I'd look at the banjo bolts and hoses - and doesn't the lower radiator hose go over the trans and could leak along the trans and come out somewhere away from where the actual leak is?

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]