Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har mer eller mindre redan köpt en fin Volvo s70 nu, det finns dock en sak som jag vill reda ut.

När jag var på plats o tittade på bilen så visade det sig att det troligen varit ett mindre oljefukt vid växellådan(sådant som verkar vara standard på många bilar), men när man fingrade där så var det torrt.

Jag tog några bilder och så här ser det ut:

Bild
Bild
Bild

Som jag ser det så är det inget att bry sig om, men jag vill gärna att någon mer erfaren ger ett utlåtande.

Tack på förhand
Jimmy
Senast redigerad av 1 snowman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
Inget att oroa sig för! Är värre om de fuktar mycke olja precis mellan motor/växellåda!

Finns ett litet U-format hål där!
av snowman
ketto skrev:Inget att oroa sig för! Är värre om de fuktar mycke olja precis mellan motor/växellåda!

hmm har jag alltså tittat på fel ställe? Det du pratar om är det innanför växellådan(som man ser på bilden)? alltså i gropen bakom växellådan?

Värt att notera är att bilen gått ca 7000 mil
Användarvisningsbild
av ketto
snowman skrev:
ketto skrev:Inget att oroa sig för! Är värre om de fuktar mycke olja precis mellan motor/växellåda!

hmm har jag alltså tittat på fel ställe? Det du pratar om är det innanför växellådan(som man ser på bilden)? alltså i gropen bakom växellådan?

Värt att notera är att bilen gått ca 7000 mil
olja kan ju läcka var som helst! men om du tittar lite åt vänster framifrån sett (syns ej på bilderna) så ser du ett litet hål, de är där de oftast läcker olja, då har packboxen gett sig
av snowman
Okay, kan du kanske förklara lite mer ingånde var det är? kanske ta något foto på det?

Jag har varit runt o tittat på MÅNGA bilar och ca helften av alla s60(ca 15 st) har hafft oljefuckt på det ställe som visas på mina foto. V40 har endast 1 av 7 hafft oljefukt och SAAB 9-3 har samtliga(ca 6 st) hafft olje fukt.

Hur vanligt är det på s70in?

Den s70in jag är inne på har ju ialla fall hafft ett litet oljefukt men det verkar som att det har torkat upp igen, kanske risken för återfall är överhängande?
av snowman
Här är några fler bilder(dock på annan S70), kan man se det du pratar om här?

Bild

Bild
av snowman
Ska ta en sista titt i morgon , någon som kan råda var och vad jag ska kolla?
av *pettson*
snowman skrev:Ska ta en sista titt i morgon , någon som kan råda var och vad jag ska kolla?
sätt in handen.. känn efter vart skarven är mellan motorn och lådan.. kika gärna efter bultförbandet. Mitt under bilen är det urtaget lite i lådan. Som ett hål.. Där ska det vara TORRT men jag tror din är torr.. för oljan far omedelbart bakåt och väter ned subframen och styrväxeln. Din verkar väldigt torr överhuvudtaget..
av Red Dragon
Byt oljetryck kontakten. Det är standard fel på s70 att dom pajar och då läcker det olja.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]