Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ska sälja vår -14 diesel och har hittat en XC70 2.5T AWD automat -04.

Vi kör väldigt lite sedan vi flyttat in till stan, därav bytet till bensin. Att den är törstig spelar ingen roll trots dessa sinnessjuka bensinpriser.

Jag skulle föredra en manuell när man tittar på en äldre bil med 20 000 mil på mätaren.

Hur är dessa 5-stegade automater? Är det att be om problem som man inte vill ha? Hur stor sannolikhet är det att automaten går 10000 mil till utan problem?
2.5T gör sig väldigt bra med automat. Det fanns lite barnsjukdomar på den 5-växlade lådan på de första årsmodellerna men tror allt ska vara åtgärdat på en 04:a. Har en bekant som har en likadan med drygt 40000 mil och den går fint i både motor och låda nör man kör den tycker jag.
Nu kommer min erfarenhet från en SAAB CAB 2004 jag hade, men jag tror det är samma låda som Volvon av den årsmodellen. Det finns massor att läsa om dessa lådor och det är tyvärr ingen rolig läsning. Jag tror störst problem var nånstans 2002-2004 men att konstruktionen aldrig blev bra. Min bil var lådan bytt på (till vad jag förstår en beg låda) när jag köpte den och jag fick låta byta lådan en gång själv (till en fabriksny låda). Trots att jag försökte adaptera om den så växlade den aldrig så silkeslent som en sådan automat borde (eller har jag snäppt upp mina krav då jag kört nyare bilar parallellt). Tror SAAB och Volvo har helt olika settings och växlingsstrategier på sina lådor, SAABen ska vara med stressad, lite sportläge hela tiden. Kanske passar lådan bättre i en Volvo.

Nå, det jag, efter mycket läsande, kom fram till (och nu är det väl en 7-8 år sen jag hade detta problemet) är att lådorna är extremt känsliga för att använda fel olja (de har en unik olja för just denna modell) och att det är ett fel med B4 bromsen som gör att 2ans växel läggs i väldigt ryckigt. Tidigare var det även problem med ventilhusen och jag känner 2 personer som hade 9-5 med denna låda som om jag minns rätt båda fick byta ventilhus (men då var det tidigare bilar, typ 2003). Troligen så har de flesta bilar som haft problem redan fått dessa delar utbytta. Lådorna har även inget serviceintervall på oljan, förutom taxi och utryckningsfordon, jag tror detta gällde både SAAB och Volvo. Men oljan bör bytas med kanske 5-10.000 mils intervall.

Om bilen växlar fint och oljan ser fin ut (inte svart) (alla har fö inte oljesticka på saab, de tog bort den på de senare årsmodellerna) så skulle jag trots dessa varningens ord kunna köpa en bil med sådan låda. Men om lådan växlar ryckigt skulle jag undvika den. Bra att testa både automatiskt och manuellt växla 1-2-3-2-1. Min låda var extra dålig på att växla vid lätt eller halvgas, medan fullgas och snabba växlingar funkade.

En brasklapp för att Volvo kan bytt över till någon annan låda vid denna årsmodell så detta inte är giltigt. Tror saabarna även hade en 4-växlad aisin warnerlåda som var jättebra och en senare 6-växlad som också var helt OK. Men just 5-växlade var tydligen ingen hit (utan snarare shit).
Jo det är samma låda i Saaben. På forumet är det lite fel på de tidiga 2000-2003 men 2004 och 2005 har väldigt sällan problem, däremot mycket mer strul med de efterkommande 6-växlade fast då mer kopplat till ryckig växling. Min V70 -05 med 2.5T växlade alltid väldigt mjukt. Kunde ligga i 200 km/h på autobahn med 3900 rpm vilket väldigt få bensinare av samma årgång kunde. Dock annan utväxling i XC70 ska tilläggas. 2.5T hade dessutom 300 Nm redan vid 1500 rpm vilket var tidigare än D5:an på den tiden.
frasse4 skrev: fre 22 apr 2022, 19:35 Jo det är samma låda i Saaben. På forumet är det lite fel på de tidiga 2000-2003 men 2004 och 2005 har väldigt sällan problem, däremot mycket mer strul med de efterkommande 6-växlade fast då mer kopplat till ryckig växling. Min V70 -05 med 2.5T växlade alltid väldigt mjukt. Kunde ligga i 200 km/h på autobahn med 3900 rpm vilket väldigt få bensinare av samma årgång kunde. Dock annan utväxling i XC70 ska tilläggas. 2.5T hade dessutom 300 Nm redan vid 1500 rpm vilket var tidigare än D5:an på den tiden.
Det låter ju bra. Finns det några andra standardfel på bilar från 2004?

Instrumentkluster, spjällhus, 4wd?

Jag har dålig koll på vad som hände mellan årsmodellerna.
Nej det mesta barnsjukdomarna på P2 plattformen är fixade 2004. Vinkelväxeln (den inbyggda fördelningslådan) för fyrhjulsdriftwn är en svag länk på många 4hjulsdrivna volvo. Splines rostar av vilket resulterar i att bilen enbart blir FWD. Säkert väldigt många Volvoägare som inte vet om detta och kör runt utan fungerande fyrhjulsdrift. Men dessa går att renovera om man känner att man behöver det.
frasse4 skrev: lör 23 apr 2022, 07:38 Nej det mesta barnsjukdomarna på P2 plattformen är fixade 2004. Vinkelväxeln (den inbyggda fördelningslådan) för fyrhjulsdriftwn är en svag länk på många 4hjulsdrivna volvo. Splines rostar av vilket resulterar i att bilen enbart blir FWD. Säkert väldigt många Volvoägare som inte vet om detta och kör runt utan fungerande fyrhjulsdrift. Men dessa går att renovera om man känner att man behöver det.
Låter ju bra att mycket är fixat. Ska kolla att 4wd fungerar när jag köper åtminstone.

Egentligen så vill jag ju ha en -05 och framåt då jag tycker den faceliften men de nya framlyktorna gör mycket för helhetsintrycket men jag antar att det går att uppgradera även om det säkert innebär en del kabeljobb.

Ska med stor sannolikhet åka och titta på den till veckan.
Det är en VÄLDIGT bra växellåda som håller väldigt länge på ett villkor.
Transmissionsoljan har varit regelbunden bytt.
Tyvärr så sades det aldrig av volvo att man behövde göra det och det har förstört många lådor.
Nu går dom ut med att den ska bytas i intervaller.
LuggeH skrev: ons 27 apr 2022, 18:28 Det är en VÄLDIGT bra växellåda som håller väldigt länge på ett villkor.
Tyvärr så sades det aldrig av volvo att man behövde göra det och det har förstört många lådor.
Det låter ju bra. Men om den aldrig är bytt på 20 000 mil, finns det då någon risk att man river loss avlagringar om man lämnar in och byter olja/sköljer den?

Har en V70 automat -14 som jag lämnade in för byte transmissionsolja på vid 10.000 mil och det blev en väldigt mycket behagligare låda efteråt.
trasker skrev: ons 27 apr 2022, 21:16
LuggeH skrev: ons 27 apr 2022, 18:28 Det är en VÄLDIGT bra växellåda som håller väldigt länge på ett villkor.
Det låter ju bra. Men om den aldrig är bytt på 20 000 mil, finns det då någon risk att man river loss avlagringar om man lämnar in och byter olja/sköljer den?

Har en V70 automat -14 som jag lämnade in för byte transmissionsolja på vid 10.000 mil och det blev en väldigt mycket behagligare låda efteråt.
Ja såklart det finns det, och det är det som är själva meningen. Avlagringarna täpper igen och kan få solenoider och vadsom att fastna.
Jag köpte en v70, den hade gått 20k mil, vlådaoljan aldrig bytt, det var knappt olja på stickan. Den växlade hårt, kastade i växlar, fick problem med felmeddelande om vlådservice, kändes som man blev påkörd når man la i backen, konstant hackande vid körning.
Jag tömmde och fyllde på totalt 20L, efter någon månad när adaptionen adapterat till den nya oljan försvann alla problem, man kunde inte tro att det var samma bil.
Misstaget jag gjorde var att tömma genom oljepluggen och inte spola genom oljekylaren.
Nu är det enda att växlar hårt när den lägger i 3an när den är kall så jag ska spola lådan en gång till men med mindre olja, tänkte 8-12L

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]