Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en C70 2.4T cab 1999 med ca 15000 mil på mätaren som inte går som den ska.
Den känns trött när man varvar ur den och varvar man ur den,växlar och ger på fullt igen på nästa växel så tvekar den ett par sekunder innan den gasar på igen.
Känns som om den misständer eller vad de nu kan vara.
Bilen går bra på tomgång och så länge man inte gasar hårt.
Den gick likadant innan service och byte av alla grejer.

Den är nyservad med kamrem, vattenpump, multirem, bränslefilter, tändstift, olja, oljefilter.
Har dessutom bytt magnetventil.
Har kollat laddtrycket och det ligger stabilt på 0.3 bar även när den tvekar/misständer vid gaspådrag.
Har läcksökt vacumslangar och inga läckage.
Har läst felkoder också men finns inga.
Sitter 3" avgassystem och insatssportfilter annars helt original.

Nån som har nått förslag på vad de kan va??
Senast redigerad av 2 Jonnybcool, redigerad totalt 0 gång.
Missa att skriva det men ja det gjorde den.
Gasspjället är bytt också för ett par tusen mil sedan till det med gul etikett som ska vara det bättre om jag förstått rätt.
Filtret byttes igår. Men reagera på att det tickar i filtret innan bytet så tänkte om de kunde va täppt. Lyssnade nu efter bytet och det tickar fortfarande. Så bränslepump trött kanske?
Lyssnade på pumpen också och den viner en del.
Har inga grejer att mäta bränsletryck med men såg nån video att man kunde koppla in en vanlig däcktrycksmätare och se trycket, dock gjordes med endast tändning på. Skulle behöva mäta trycket när man åker och belastar motorn.
Det kan vara läge att göra rent spjällhuset, nu är det väl rätt bökigt på en turbo?
Iallafall det kan bli beläggningar på insidan så att trottelspjället börjar "klibba", det ger lite av "ketchupeffekt".
Marelli-spjäll med gul etikett nöts såvitt jag vet också ut, bäst är ett som är ombyggt till beröringsfria positionsgivare. Sådana påstås vara outslitliga (ta i trä :-D )
En 99:a med turbo har 3,8 bar bränsletryck. En annan vanlig komponent som blir dålig med åren/milen är tändspolarna. Min erfarenhet är att de kan börja misstända främst vid högre belastning men fortfarande ge tillräcklig gnista på tomgång och låg belastning. Verkar vara vanligast att det är tändspole #3 som blir dålig först, kanske pga att den sitter varmast. Kör du med aktiv misständning tillräckligt länge så ska du få en felkod.
Idag mätte jag bränsletrycket och det ligger på 3.8bar som det skall göra. Så bränslet är det nog inte heller som är problemet :nerd:

Så börjar fundera nått tändningsrelaterat eller nån givare/sensor. Hade loss mapsensorn på insugningsröret och den såg ren och fin ut.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]