Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har länge funderat på att göra en egen "kill switch". Det vill säga en knapp på ett gömt ställe som gör att bilen inte startar. Enkelt system som gör enkla stölder lite mer bökiga. En gammal 740 tar inte många sekunder att sno direkt. Kan även vara perfekt om man blir "bilkapad".

Så tänkte kapa en tändingskabel och sätta dit en knapp men en tjuvkopplare kommer snabbt kringgå detta om den sitter för nära tändningen. Så finns det ett annat ställe där kabeln gömmer sig som är svårare att uppräcka? Räcker det med att bryta tändningskabeln? Kan start motorn gå runt ändå? onödigt om någon försöker sno den och lyckas nöta ut batteriet.

Hur har ni själva gjort och och vilka tips kan ni ge? Eller finns det något helt annat system/sätt som jag inte tänkt på?

Mvh: Adam
LottaGroning skrev:Jag hade en dold brytare till bränslepumpen på en av mina bilar som jag ville ha kvar. Ett tomt batteri tyckte jag var försumbart, men det hände aldrig för mig.
Förhoppningsvis slipper man råka ut för något men bilar utan imobilizer är rätt stöldbegärliga mycket PGA enkelheten. Allt från fyllon till 14 åringar kan lätt ta en sådan bil. Strypa bränslepumpen fungerar ju men jag vill även ha startmotorn eftersom de skulle ju kunna köra och krocka i grannens bil framför om man har otur med bara startmotorn. Klipper man start motorn och tändningen så kan man slippa många problem och kanske "bara" klarar sig med uppbrutet lås.
Om du satsar på en rejäl rattkrycka typ MEGALOCK som är godkänd av SSF så kanske du slipper att de överhuvudtaget börjar bryta på bilen. Jag har en i min 9000 efter senaste brytet och har
"peppar peppar" klarat den utan nytt försök i fem år nu.
Leta reda på ett VGAI eller VGAII-larm är mitt förslag... Plug'n'play plus att du får fjärrstyrt clås på köpet :-D Du behöver dock troligen en c-lås motor till förardörren också, bilar som kom utan larm brukar bara ha en givare i förardörren och inte en motor. Detta gäller dock även om du köper ett universalslarm.

Annars, om du verkligen vill bygga egen kill-switch, så sätt den på bränslepumpen/reläet. Det är så dom flesta orginal-startpärrar fungerar, som på t ex 940, 960, 850 och S/V70 97-98(99+ blev lite mer invecklade där även tändningen bryts).
Istället för en knapp, koppla så att du använder ciggtändaren som "knapp" tändaren i läge kontakt ta bort tändaren ej kontakt..givetvis så måste du ta bort strömkabeln på tändaren innan ,,gjorde så här på en A-traktor,för att komma förbi brytaren för fartspärren ,för 15 år sedan..
LottaGroning skrev:Om du satsar på en rejäl rattkrycka typ MEGALOCK som är godkänd av SSF så kanske du slipper att de överhuvudtaget börjar bryta på bilen. Jag har en i min 9000 efter senaste brytet och har
"peppar peppar" klarat den utan nytt försök i fem år nu.
man ser ju alltid om hur lätt alla dessa kryckor är att bryta upp, är detta någon bättre variant?
vjohnj skrev:Eller köp ett billigt larm med startspärr samt du får en fin diod som blinkar / varnar
Har redan larm men det fungerar dåligt och larmar lite slumpmässigt, ett sånt där gammalt där man lägger magneten mot blinkande dioden utanpå glaset.
Finns det något billigt larm som passar i de flesta, även äldre bilar?
Lucif3r skrev:Leta reda på ett VGAI eller VGAII-larm är mitt förslag... Plug'n'play plus att du får fjärrstyrt clås på köpet :-D Du behöver dock troligen en c-lås motor till förardörren också, bilar som kom utan larm brukar bara ha en givare i förardörren och inte en motor. Detta gäller dock även om du köper ett universalslarm.

Annars, om du verkligen vill bygga egen kill-switch, så sätt den på bränslepumpen/reläet. Det är så dom flesta orginal-startpärrar fungerar, som på t ex 940, 960, 850 och S/V70 97-98(99+ blev lite mer invecklade där även tändningen bryts).
Bilen har ett gammalt larm en sån där magnet nykel man lägger mot glaset men det verkar vara lite buggit då larmet går lite då och då. så har slutat använda den helt.
Den hade imobilizer men förre ägaren tog bort den för den slutade fungera helt.
Får kanske bli en knapp till bränsle pumpen om inget annat känns vettigt.
Att skaffa ett nytt modernt larm vore ju något men det kanske inte är så kompatibelt med en så gammal bil som du säger med c- låset?
S6024t skrev:Istället för en knapp, koppla så att du använder ciggtändaren som "knapp" tändaren i läge kontakt ta bort tändaren ej kontakt..givetvis så måste du ta bort strömkabeln på tändaren innan ,,gjorde så här på en A-traktor,för att komma förbi brytaren för fartspärren ,för 15 år sedan..
ja det är också en ide faktiskt.

Sorry för sena svar, har haft fullt upp, även med bilen.
volvo740sugmotor skrev:Att skaffa ett nytt modernt larm vore ju något men det kanske inte är så kompatibelt med en så gammal bil som du säger med c- låset?

VGAI(1) resp. VGAII(2) är volvo orginallarm, förkortningar av Volvo Guard Alarm ;-)
740 hade väl bara VGAI vad jag vet... 940 och 960 hade VGAI dom tidiga årsmodellerna och VGAII senare årsmodeller. 850 hade VGAII. Så "modernt larm" vet jag inte riktigt om man kan klassa dom som numera :-D
Larmet är "bara ett relä", märkt 210-211. På 940, och jag förmodar 740 också, så stoppar man bara in det i ett kontaktstycke brevid handsfacket alt. vid pedalstället beroende på årsmodell(osäker på brytpunkten där..). ... Och monterar en clås motor i förardörren då.. Kablage för larmtuta och glaskrossensorn ska vara fördraget.

Kompletta VGAII-satser brukar ligga på runt tusingen på tradera vad jag sett. VGAI är mer sällsynta, främst då för att larm öht. var mer ovanligt på den tiden medans majoriteten av bilarna under "VGAII-perioden" har larm. Men det finns ingen riktig anledning att välja VGAI över VGAII, då båda kopplas in på samma sätt och är kompatibla med bilen.
VGAII går att ta från vilken bil som helst, 940, 960 eller 850 spelar ingen roll - samma larm. VGAII är bättre på det sättet att det finns nya billiga fjärrkontroller att få tag på, då VGAII egentligen bara är ett carguard 950, så fjärrisen från 950 fungerar finfint till VGAII :-)

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pu[…]

Hej På vissa 940 så blir dörrsido[…]

Jag ser felkoden ECM-720A "ECM / Immobilize[…]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]