Moderator: Moderatorer

sewen skrev:Dessutom är den utvecklad i Danmark och där ska man ställa fram skivan till närmaste kvart, inte halvtimme som i Sverige
Tvärtom, det minskar snarare risken. Du får aldrig böter för att du ställer in en mer exakt tid. Men du "förlorar" 15min parkeringstid på att inte få flytta fram till närmaste halvtimme.

Angående klistret så kanske du kan klippa ut en rund cirkel ur en sån här: https://www.biltema.se/bygg/tejp/masker ... 2000043339 De är genomskinliga så det kommer synas ganska lite. Men jag är osäker på om de är stora nog.
Lövet skrev:
sewen skrev:Dessutom är den utvecklad i Danmark och där ska man ställa fram skivan till närmaste kvart, inte halvtimme som i Sverige
Tvärtom, det minskar snarare risken. Du får aldrig böter för att du ställer in en mer exakt tid. Men du "förlorar" 15min parkeringstid på att inte få flytta fram till närmaste halvtimme.
Fast i Sverige är det nästa kommande halvtimme/heltimme du ställer den till, så du förlorar lite på att ställa den på t.ex. kvart i, istället för hel.
@Lövet, Även de klisterpluttar som kom på p-skivan är genomskinliga. Det är distansen som blir mellan glaset och själva skivan som gör skillnaden i färg. Antar att det har med brytningen av ljuset att göra. Typ. En lösning skulle kanske va att hitta genomskinlig dubbelhäftande tejp och klippa ut så det täcker hela aluminiumringen på p-skivan men det kommer jag aldrig palla att fixa med men tack för tipset!
Enl wikipedia kan man få böter om man ställer in en exakt tid. Men som sagt, inte så troligt. Wikipedia hänvisar till Malmö stads bestämmelser men när man går in på den länken finns inte den sista meningen ang böter med. Så du har nog rätt!
Regler
De officiella bestämmelser för användandet av en parkeringsskiva finns på varje parkeringsskivans baksida och lyder:
[1] Fordonets ankomsttid skall, avrundat till närmast följande hel eller halv timme, ställas in vid pilen på parkeringsskivan. Att ställa in på exakt ankomsttid kan ge böter.

Men jag tror att man kan ställa in tiden manuellt också om det är så att jag behöver stretcha tiden till närmaste halvtimme.
Jag har idag tvättat bilen!!!! Är nog 2 år sedan. Invändigt fick den en ordentlig "omgång" för några veckor sedan. Dom hade tyvärr inte strykning i progtammet :-(
Maskintvätt så klart, den är faktiskt riktigt fin i lacken, på vänster sida.....
Bytte till sommardäcken idag och bakom höger framhjul såg jag att det var lite oljekladd. Det är på gummibäljen i den högra inringade. Den vänstra inringade, syns inte så bra bå bild dock men är lika mycket/lite kladdigt. Något man ska kolla vidare på?

Servades i december hos en Volvo åf och ca 700 mil sedan. Besiktning nästa vecka :)

.
IMG_9174.jpg
IMG_9174.jpg (2.78 MiB) Visad 794 gånger
lennarte skrev:Jag har idag tvättat bilen!!!! Är nog 2 år sedan. Invändigt fick den en ordentlig "omgång" för några veckor sedan. Dom hade tyvärr inte strykning i progtammet :-(
Maskintvätt så klart, den är faktiskt riktigt fin i lacken, på vänster sida.....
Maskintvätt är bättre än ingen tvätt :)

Förstår att det finns människor där ute som har ett liv också.
Kör alltid maskintvätt på den äldre bilen. Men tar ändå inte så mycket längre tid att tvätta själv jämfört med maskin. Tvättade nya bilen här om dagen i tvätthallen och betalade 62kr för hallhyran. Det tog 30min från att jag gick in på macken tills jag körde därifrån. Inte så mycket längre tid än att gå in, köa, köpa en tvätt, köra in i maskintvätten. Och då blev bilen renare av handtvätten och det kostar mindre. Men visst, svettig blev jag av att svassa runt bilen och tvätta.
Körde högtryck, skumtvätt, shamponering i hink, avsköljning, snabbblås med tryckluft (glömde torkhandduk hemma).
sewen skrev:Kör alltid maskintvätt på den äldre bilen. Men tar ändå inte så mycket längre tid att tvätta själv jämfört med maskin. Tvättade nya bilen här om dagen i tvätthallen och betalade 62kr för hallhyran. Det tog 30min från att jag gick in på macken tills jag körde därifrån. Inte så mycket längre tid än att gå in, köa, köpa en tvätt, köra in i maskintvätten. Och då blev bilen renare av handtvätten och det kostar mindre. Men visst, svettig blev jag av att svassa runt bilen och tvätta.
Körde högtryck, skumtvätt, shamponering i hink, avsköljning, snabbblås med tryckluft (glömde torkhandduk hemma).
En fördel med tvätthall/bås/hemma är att jag kan spola dörrgångar, motorutrymmet och under spoilern på bakluckan. Det känns bra mycket fräschare, för kaffepengar, dock måste man ju orka också.

Tvättar sällan med svamp, finns finfina medel idag som tar bort det mesta av film och asfaltsprickar.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Gjort en utvändig snabbtvätt. Mina svampar va slut så svabbade av lätt med en frottéhandduk. Lite prickbort & lite biltemas fälgtvätt också. Biltemas fälgtvätt överaskade positivt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av EPR
Flyttat in den i garaget i källaren under lägenhetshuset där jag bor. Känns så ”mysigt” att ha sin kära bil i samma hus, lite som ett husdjur. Någon som känner igen sig? :-D
  • 1
  • 1637
  • 1638
  • 1639
  • 1640
  • 1641
  • 1912

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Konstigt elfel

V70 årsmodell 04. Under färd "d&ou[…]

AC fungerar bara på en sida

Hej! Jag har en Volvo s60 2001 och har ett problem[…]