Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev: tor 21 apr 2022, 07:48 Köp ett tunnväggigt metallrör, mässing eller aluminium som passar på plastslangen och samtidigt i oljestickhålet. Någon ½-meter långt, ungefär. Fila gärna bottenändan på röret till en U-profil, eller snedfasat så att inte röret ställer sig tätt mot botten i tråget.
De flesta nya bilar har ju ett rör för oljestickan som går i kringelikrokar och stickan är av typ böjlig vajer eller blad och då är det kört att försöka få ned ett styvt rör :-(
av Lövet
Det räcker med sista 10cm för att slippa få böjningseffekten i den varma oljan. Men jag vet inte hur krångligt det är att komma ner i en modern bil med det heller. Lyckades dock suga upp oljan i min gamla v60 awd jag hade för ett tag sedan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tor 21 apr 2022, 13:58 Det räcker med sista 10cm för att slippa få böjningseffekten i den varma oljan. Men jag vet inte hur krångligt det är att komma ner i en modern bil med det heller. Lyckades dock suga upp oljan i min gamla v60 awd jag hade för ett tag sedan.
Den har tämligen rakt rör. Våra BMW och Toyota har slingrande rör för att inte tala om Merca....
Bilagor
DV-M3RC42.jpg
DV-M3RC42.jpg (109.07 KiB) Visad 461 gånger
av Royan
helgonet1 skrev:Hej
Ta ut oljan. Det är inte bara vevaxeln som skvalpar runt oljan utan för mycket olja kan skada packningar eftersom trycket ökar. Använd den här pumpen. Kolla länken. Har en själv. Är jättenöjd finns tre olika slangar och jag garanterar dig att en av dem passar i oljestickans hål. Använder den varje gg jag byter olja och oljefilter. Fungerar utmärkt. Får ut lika mycket olja den vägen som underifrån genom oljetråget. Fördelen är att man kan stå på garageuppfarten och byta oljan och behöver inte krypa under bilen, förutsatt att oljefiltret sitter på ovansidan motorn, som det gör i mitt fall men har du diesel så sitter ditt filter säkert på det sättet.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-192056/
Tackar så hemskt mycket för rådet! 190 spänn för en pump som gjorde det den skulle över förväntan,så jag blev förvånad för den verka för billig å enkel, som bäddat för att krångla. Men den höll nu iaf. Så den var värd sitt pris. Pumpa ur två liter då jag hade "hjärnsläpp" när jag fyllde på å har aldrig hänt tidigare på mina femtiofem år som bilägare.Detta var det enklaste sättet att utföra jobbet på så jag blev oerhört glad. Tack för ditt utförligt väl beskrivna inlägg som gav mig en inblick med riskerna å att tro på att Julas pump skulle funka för jag var lite skeptisk! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
berrabus skrev:Osäker på vilken dimension som är max på slangen som skall ner i oljestickshålet. Funkar det med tex denna https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 207/#tab04

ALternativet är ju att skita ner sig och ta bort pluggen, släppa ut lite grand och sedan på med pluggen igen.
Mät bredden på oljestickan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]