Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snöbård
volvoamatören skrev: tor 14 apr 2022, 21:56 Hur är det med enpedalskörning? Finns det på de bilar som kommer ut nu, eller först på MY23?
Min T6'a har det. Är en -22'a
Användarvisningsbild
av bem
Snöbård skrev: sön 17 apr 2022, 22:17
volvoamatören skrev: tor 14 apr 2022, 21:56 Hur är det med enpedalskörning? Finns det på de bilar som kommer ut nu, eller först på MY23?
Min T6'a har det. Är en -22'a
Kan du beskriva hur enpedalskörning aktiveras och hur du upplever köra med det? Nåt du skulle sakna om du körde en Volvo utan den möjligheten, tror du?
av Snöbård
Man drar växelspaken bakåt till B-läget.
Använder det ibland, i synnerhet när man rullar runt i tät stadstrafik, då är det rätt smidigt. Mellanläget mellan gas och broms är när gaspedalen är nedtryckt en bit, kanske 1/3 ungefär.
Annars brukar jag mest använda regenereringen vid inbromsning på t.ex motorvägsavfarter eller inför farthinder etc då man får max bromseffekt på regenerering när man har släppt gaspedalen helt.
Drar man spaken en gång till så är man tillbaka i D.
Användarvisningsbild
av bem
Snöbård,
Man kan kanske säga att enpedalskörning innebär kraftig bromsverkan när man släpper gaspedalen (och samtidig regenererande laddning av Hybridbatteriet), därav mindre behov att bromsa med bromspedalen dvs man kan både accelerera och bromsa (inom rimliga gränser) med bara gaspedalen (en pedal).
av Lockis
bem skrev:Snöbård,
Man kan kanske säga att enpedalskörning innebär kraftig bromsverkan när man släpper gaspedalen (och samtidig regenererande laddning av Hybridbatteriet), därav mindre behov att bromsa med bromspedalen dvs man kan både accelerera och bromsa (inom rimliga gränser) med bara gaspedalen (en pedal).
Nja, Enpedalskörning innebär att, om du planerar din körning och inget oförutsätt händer inte ska behöva röra din bromspedal.
Enpedalskörning innebär t.ex att du blir stillastående utan att trycka på bromsen.
"bromsverkan" är också högre än tidigare modeller för att möjliggöra detta.
Precis som på elbilar.
(Min tolkning av det.)
Användarvisningsbild
av bem
Lockis,
På min V90 T6 Recharge MY22 early finns inte enpedalskörning (kom på MY22 late).
Men man kan kanske ändå välja växelläge B (=Bromsläge) för att få lite bättre regenererande laddning i alla fall.

Från manualen på min:
Med läge B är det möjligt att växla manuellt. Bilen elmotorbromsar när gaspedalen släpps samtidigt som hybridbatteriet laddas.
Läge B väljs genom att föra växelväljaren bakåt från läge D.
Tryck växelväljaren åt höger mot "+" (plus) för att växla upp ett steg och släpp den.
Tryck växelväljaren åt vänster mot "–" (minus) för att växla ner ett steg och släpp den.
Tryck växelväljaren bakåt för att återgå till D-läget.
För att undvika ryck och motorstopp växlar växellådan automatiskt ner om farten sjunker lägre än vad som är lämpligt för den valda växeln.

Regenererande bromsning:
Bilen återvinner rörelseenergi vid inbromsning för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen.
Funktionen finns tillgänglig i alla körlägen tillsammans med växelläge D eller B.
Aktivera bromsåtervinning:
Tryck ner bromspedalen.
Bilen bromsar och regenererar energi.
Vid val av manuellt växelläge B ökar regenereringen vid motorbromsning.

Leta i manualen till V90 Recharge Plug-In Hybrid 2022 late men hitta inget specifikt om enpedalsörning. Stod i princip samma saker jag skrev ovan som gäller min MY22 early.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Lockis
bem skrev:Lockis,
På min V90 T5 Recharge MY22 early finns inte enpedalskörning (kom på MY22 late).
Men man kan kanske ändå välja växelläge B (=Bromsläge) för att få lite bättre regenererande laddning i alla fall.

Från manualen på min:
Med läge B är det möjligt att växla manuellt. Bilen elmotorbromsar när gaspedalen släpps samtidigt som hybridbatteriet laddas.
Läge B väljs genom att föra växelväljaren bakåt från läge D.
Tryck växelväljaren åt höger mot "+" (plus) för att växla upp ett steg och släpp den.
Tryck växelväljaren åt vänster mot "–" (minus) för att växla ner ett steg och släpp den.
Tryck växelväljaren bakåt för att återgå till D-läget.
För att undvika ryck och motorstopp växlar växellådan automatiskt ner om farten sjunker lägre än vad som är lämpligt för den valda växeln.

Regenererande bromsning:
Bilen återvinner rörelseenergi vid inbromsning för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen.
Funktionen finns tillgänglig i alla körlägen tillsammans med växelläge D eller B.
Aktivera bromsåtervinning
Tryck ner bromspedalen.
Bilen bromsar och regenererar energi.
Vid val av manuellt växelläge B ökar regenereringen vid motorbromsning.
Nej, du har inte enpedals på din. Det kom som du säger MY22 late. Den stora skillnaden mot din och en med enpedalskörning är att bilen blir helt stillastående utan att trycka på bromsen.
Men, du har även en lite högre "bromsverkan" på bilar med enpedalskörning.
Användarvisningsbild
av bem
Lockis,
Aha, då förstår jag. Ingen jätteskillnad för min del som saknar enpedalskörning då. Men förstås bättre med enpedalskörning (i de flesta fall) än utan, så bättre med MYY22 late (och senare).
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 55

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]