Det är så finurligt att om man har man lite lagom caster på framhjulen (caster = lodräta rotationsaxeln genom styrspindeln lutar snett bakåt som på en cykel) så kan man i princip ha noll grader camber. När man svänger t.ex. vänster så kommer höger framhjul att få negativ camber medan det vänstra får positiv pga caster-vinkeln. Vilken tur, det stämmer ju precis med åt vilket håll bilen kränger i kurvan

Av detta skäl så har de flesta nya bilar idag i stort sett noll grader camber på framhjulen. Caster gör det hela mer tungstyrt men har man servo märks det inte.
Bak däremot så har man inte denna anpassning till styrutslaget så där brukar båda hjulen ha -1 till -2 grader camber (aningen "kobent") för att ge bättre grepp i kurvor. Tyvärr straffar det innerhjulet som sätter i innerkanten i asfalten. Men då ska ju merparten av vikten redan ligga på ytterhjulet..
Har man inte krockat eller sänkt bilen så brukar inte camber ändra sig. Undantag för gamla BMW dock
Är framhjulen till synes vinkelräta mot marken och bakhjulen har knappt märkbar "kobenthet" jämfört med framhjulen så är camber (tillräckligt) okej. Snegla på andra bilar på stan.. Caster och KPI ska inte ändra sig så länge man låter bli att krocka.
Toe bör man som sagt kolla med några års mellanrum eftersom den driver då gummibussningarna i länkarmarna sätter sig. Och det får förstås inte finnas glapp i styr-, spindelleder eller länkarmsbussningar, då ändras toe med gaspådraget.
Jag åkte R19 under många år, den skulle faktiskt ha toe-out på framhjulen enligt handboken. Det hängde antagligen ihop med hur länkarmarna flexar på bussningarna, med dragkraft från motorn gick den antagligen mot toe-in. Skräpkonstruktion
På de flesta Volvo verkar det vara toe-in som gäller.
Man kan enkelt kolla toe i samband med skiftet till sommarhjul; Om vinterhjulen snällt står kvar på högkant på ett plant och vågrätt golv så är antagligen camber/toe relativt okej. Vill de envist tippa mot utsidan så har man antagligen för mycket toe-in och tippar de i stället mot insidan så åker man antagligen med toe-out eller för mycket negativ camber.
Tyngdpunkten på fälgarna ligger dock förskjuten en aning mot utsidan pga att ekrar och nav inte är centrerade i djupled utan ligger närmare utsidan.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar
