Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IdealFörare
Hej!
Jag köpte i juli -21 en V60 som går bra, men det har nyligen kommit upp lite felmeddelanden i displayen som jag inte hittar någon info om, varken i manualen eller här på forumet.

Felmeddelandena dök upp i samband med meddelande om att det är dags för service.
Första lyder:
”Fel på start/stop-systemet. Service erfordras”
Jag switchar alltid till individuellt körläge med den funktionen avstängd så det spelar ingen roll. Det som är lite konstigt är att den ibland hoppar ”igång” och stänger av bilen vid någon korsning när jag glömt att välja mina inställningar. Min egna reflektion handlar om att batteriet kanske skulle vara på så pass låg volt att den börjar varna i denna ände, utan att ännu börjat varna direkt att det är dålig spänning. Någon som vet vad det kan vara?

Andra larmet lyder:
”Parkeringsassistansen tillfälligt ur funktion”
Här kan även ”service erfordras ” vara med kommer inte ihåg. Den funkar inte alls, meddelandet kommer upp på nytt varje gång jag saktar ner till nära stillastående. Någon som känner igen??

Tacksam för svar! /Förare av en Ideal
av CalleMan
Låter som 12V batteriet kan ha dåligt med ström. Kör du bränslevärmare ofta/mycket?

Kika på denna video, V90 dock, men samma princip på V60.

av IdealFörare
Aldrig bränslevärmare. Dock kort till jobbet, 13 km. Men det här känner jag igen från en föregående bil, en BMW 3-serie med start/stop-system. Dessa ”torra” agm-batterier med all den mängd elsystem som finns idag så klarar batterierna inte så långt liv. Samma sak med förbrukningen. Både BMW:n och denna drar drygt 6,5 dl/mil på min normala körning, medans bägge går att få ner under 5 på riktigt lång och lugn körning. Det är lugn lång pendling dom är till för, både vad gäller förbrukning och livslängd på batteriet.

Jag kollade laddningen nu, den ligger på 12,01 volt vilket inte är normalt, batteriet ska hålla ca 12.8 volt när den varit avstängd ett dygn. Kommer att köra med min orangea CTEK, underhåll och kallprogram under en längre tid, varje natt ett par månader, det räddade batteriet på BMW-n helt och hållet.

Hissa, starta, vrid, lossa returen till behå[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]