Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Tackar för alla svaren, det var mycket bra information :-)

Då jag kört Volvo i över 30 år, föll valet på Volvo S60 1.6 T3 150 hkr man 6 vxl 2014.
7900 mil på mätaren, nybesiktad och nyservad vid köp, fullstämplad servicebok.

Har inte upptäckt någon rost än, förutom på avgassystemet.
Nåt stenskott i plastdetaljer.

Ett fel jag upptäckt är att verktyget för att skruva hjulbultar är 19 mm, hjulbultarna är 17 mm.
Antingen fel verktyg eller fel hjulbultar...
av Volvoold
Lycka till med bilen!
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Tackar :-)
Den är riktigt bra att köra och går fint på vägen.

Hände något nytt idag.
Med motorn igång, koppling nedtryck och växel i friläge, rullade in på en parkering, stannade bilen med bromsen tills den stod still, släppte upp kopplingen, med växel i friläge, då stannade motorn helt plötsligt :-o

Varför gjorde den så, är det något som håller på att gå sönder ?

Inga meddelanden finns.
av kievY
VolvoNisse skrev:Tackar :-)
Den är riktigt bra att köra och går fint på vägen.

Hände något nytt idag.
Med motorn igång, koppling nedtryck och växel i friläge, rullade in på en parkering, stannade bilen med bromsen tills den stod still, släppte upp kopplingen, med växel i friläge, då stannade motorn helt plötsligt :-o

Varför gjorde den så, är det något som håller på att gå sönder ?

Inga meddelanden finns.
Start/stopp.. när man har friläge och släpper kopplingen stänger motorn av sig för att spara bränsle om man står vid rödljus etc. Vill man ej ha detta så finns det en knapp vid växelspaken med ett A då slipper man tänka på det. Dock får man trycka varje gång på knappen för att stänga av start/stopp när motorn startas.
av S6024t
Ang,dina 17mm bult,måste vara utbytta, sitter 19mm på bilen med ev,gråa plasthattar, ligger ett specialverktyg för demo av hattarna.
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]