Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johan-1971
Bilen går väldigt dåligt när det inte är så mycket soppa i tanken (<20 liter). Rycker, orkar inte osv. Till slut stannar den. Slår jag i typ 25 liter eller mer, så är det inga problem (ett tag). Hör ett högfrekvent "tjutande" (närmaste beskrivning jag kan komma på :-) från vad som troligen är en pump (men det har hörts länge, långt innan dessa problem började).
Hörs från främre delen av bilen, under. Ju mindre soppa i, desto högre låter det.

Någon föreslog följande: det finns en pump i tanken. Om den inte fungerar så får den främre överanstränga sig. Detta skulle också då kunna förklara att den främre pumpen har svårt att suga när det blir lite soppa i tanken.

Är detta en rimlig teori? Hur många pumpar finns det?
OM det finns en pump i tanken, och OM den inte fungerar, hur fixar
man det?

Kommentarer / förslag önskas.
av Arne
Dina teorier är nog inte helt fel. Du har en pump under bilen och en pump i tanken. Börja med att kolla om pumpen i tanken fungerar. När bilen är igång så öppna tanklocket och lyssna noga om du hör ett surrande ljud inifrån tanken, gör du inte det så är nog den pumpen ur funktion.
av Micke_86_
E motorn är väldigt känslig för lågt soppatryck har haft två st som rycker med för lite soppa i tanken. Kan säga med 95% säkerhet att det är pumpen i tanken som lagt av mycket vanligt på volvo med E motorn..
Användarvisningsbild
av pang58
Tjejens bil hade liknande symtom, där var det påfyllnadsröret (till bensinen) som hade rostat sönder på något sett... kanske det kan vara ngt liknande här?
av jonas_bjork85
Jag skulle tippa på att det är den främre pumpen som är slut, den orkar inte längre pumpa fram bensin. Den bakre pumpen ska klara av att pumpa fram till ca halv tank... om det vore den bakre så skulle ett liknande problem uppstå men först när du har mindre än 15 liter i tanken...

Om du tänkt behålla bilen ett tag till så byt båda pumparna och kolla över tankarmaturen, samtidigt kan du även passa på att byta bensinfilter.

Vattenfall har inte implementerat effekttariffer &[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]