Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Lockis skrev: tor 14 apr 2022, 06:48 ...
Volvos nya recharge däck är klassade för vinterväglag.
Fast jag har läst att Volvo rekommenderar att använda traditionella vinterdäck (dubbat eller odubbat) vid vinterväglag istället för Recharge-däcken.
Nu har jag inte länken men det går säkert Googla fram.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
bem skrev:
Lockis skrev: tor 14 apr 2022, 06:48 ...
Fast jag har läst att Volvo rekommenderar att använda traditionella vinterdäck (dubbat eller odubbat) vid vinterväglag istället för Rechareg-däcken.
Nu har jag inte länken men det går säkert Googla fram.
Jag tror jag har läst samma, och det man sa är väl att är det tungt vinterväglag så ska man beställa vanliga vinterdäck.

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-bo ... unt-dacken
Men när det är snö och is ska man fortfarande ha vinterdäck?

– Ja, ska man ut och köra på snö och is behövs vinterdäck.
Men! Däcken är lagliga att köra med hela året. Oavsett snö eller is...
av Lövet
Volvo själva leasar ut "riktiga" vinterdäck till Rechargebilarna om man ber om det.
av Lockis
Lövet skrev:Volvo själva leasar ut "riktiga" vinterdäck till Rechargebilarna om man ber om det.
Yes! Och till alla V modeller ingår dem.
Men jag tror att man nu gjort bytet så alla XC modeller har Recharge däcken, och får betala extra för att få riktiga vinterhjul.

EDIT: Nu har man visst lagt till riktiga vinterhjul igen :-)
av LJN
Jag beställer nog detta vinterdäckspaket och då med Nokian Hakkapelitta R3 nu på en gång trots att jag inte får någon bil först vid årsslutet. Tror att det finns risk för brist och prishöjningar på däck under året. https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 17107/2018
Användarvisningsbild
av poseidon
Lockis skrev: tor 14 apr 2022, 06:48

Det är ju bara att trycka symbolerna M+S och en snöflinga på däcken så är de "klassade".

Säger ju 0 å Inget om egenskaperna.
av perhall
Tillspetsat, ja, men faktum är att M+S är bättre på vintern. I USA i de flesta delstater kör man på M+S-märkta varianter av sommardäck. Jag har kört massor med såna vintertid i USA, det är mycket sämre än ett dåligt vinterdäck, men också mycket bättre än ett normalt sommardäck...
av perhall
Recharge-däcken har väl 6,1mm? Och däckslitage ingår i CbV? Det blir nog däckbyte ganska ofta då...
av LJN
Vet ni vilken typ av "Recharge däck" av Volvo tänker använda?
av Lockis
poseidon skrev: lör 16 apr 2022, 06:21
Lockis skrev: tor 14 apr 2022, 06:48

Det är ju bara att trycka symbolerna M+S och en snöflinga på däcken så är de "klassade".

Säger ju 0 å Inget om egenskaperna.
Fast det är ju just detta som avgör om det är ett godkänt vinterdäck eller ej. Folk på detta forumet vill ju fortfarande köpa typ lassa däck till sina 21” för dem inte har råd med annat. Men jo, det säger en del om egenskaperna. Men det säger inget om kvaliteten. Ett renodlat vinterdäck kommer alltid vara bättre än ett som ska prestera ”bra” både sommar och vinter. Likaväl kommer ett renodlat sommardäck prestera bättre på sommaren.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan