Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Är Volvo S60/V60 T3 1.6 150 hkr en bra bil ?
Årsmodell 2010-2018.

Har sökt efter information om vanliga fel och brister, men har ej funnit något, så därför ställer jag frågan här.
av frippe64
En bra bil? Hur långt är ett snöre?
Det är inte mer fel på den än på andra Volvo.
1,6 fanns bara fram till 2015.
av EPR
Jag har en Volvo V60 T3 2018 (automat) och är mycket nöjd. Det är en bil som fyller alla mina behov och dessutom till ett rimligt pris. Jag har inget behov av att kunna lasta extremt mycket och jag skjutsar sällan vuxna personer (baksätet är lite mindre).
Bilen saknar moderna funktioner som Carplay osv men har bra komfort, är tyst och går att köra relativt bränslesnålt (0,6 liter / mil på motorväg i eco-läget). Motorn känns dessutom pigg.
Har förstått att just T3 automat är förskonat från ett annars vanligt fel med balansaxlarna i motorn (just t3 automat saknar helt balansaxlar).
Tror mig ha läst på forumet andra vanliga fel är problem med ABS-bromsarna?
av frippe64
VolvoNisse skrev: fre 15 apr 2022, 09:42 Tackar för svaren.

Volvo S60 T3 2014, man 6 vxl.
Har den balansaxlar ?
Jag är tämligen säker på att den inte har balansaxlar, den har i vart fall inget problem med det.

Du ska kolla upp att detta är gjort:
viewtopic.php?f=56&t=130511

I övrigt kolla bromsar så dom inte kärvar, speciellt bak, och att hjullager inte har oljud.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
T3 150hk eller T4 180hk 1,6 liter har inga balansaxlar.
T3 152 hk? 2.0 liter (VEA) HAR balansaxlar.
Finns en T3 1,5 liter(VEA) som inte har balansaxlar. Denna motor används med automatlåda.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Finns inte vanliga fel på själva bilen(än). Skulle kunna vara bakluckehandtaget som skaver mot lacken kanske. Och tredje bromsljuset som tar in vatten.

Annars är det så bra det nånsin blev på eucd-plattformen.
Min har iaf gått snart 23k mil utan vidare bekymmer. Bytt lite bromsar och stötdämpare bak, i övrigt inte några problem.

Hade verkligen inte begränsat mig av nån balansaxel osv, om det inte är högmilade (25-30k mil) du letar, då är det väldigt avgörande hur den skötts tidigare.

T3 1,6 är kanonmotor, rembyte vid 18k och undvik automatlådan nu när bilarna börjar bli för gamla för maskinskadeförsäkring.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Den 6-växlade automaten behöver väl sina byten i lådan med? Vill minnas att det är ca 8000 mil intervall
av Volvoold
Var beredd på att rosten kan komma. (Precis som andra Volvos from ca 2007 och framåt (kanske V70 N undantagen)

Tittar man på KVD så är Volvo och VW väldigt överrepresenterade när det gäller rost (även om man beaktar att de har fler bilar på KVD än en del andra märken)

Takkanten mot vindrutan är en klassiker. (Ses ofta här i medelstor stad) Men också rost pga skav mot lack på bakluckan samt grava rostproblem i framkant på dörrar, på 2018-års lågmilade Criss Country. Elfel och även andra problem vanliga på KVD.

Jag provkörde 4 st V60/S60 och de var ac problem på 2 bilar, varav den ena bilen gick sönder under min provkörning (!!!) Dock inga högmilare och inte speciellt gamla bilar heller.

Se också upp för defekta dörrlås då. (också vanligt enligt jagrullar) var defekta på en av de testade bilarna.

Koppling runt åtminstone 2016 verkar vara svag också, (behövde bytas på en V60 T4-16, jag provkörde. (under 10000 mil)

Andra här på forumet vittnar om lack/galvblåsor.

Det är väldigt synd, Jag tycker annars det är en väldigt körglad bil.

Men den håller inte för de kvalitetskrav som jag har. Men jag accepterar att andra kan tänka dig att bortse från detta, och leva med dessa brister. Lite stötig också pga hårt chassis.

Även om jag är gammal Volvoentusiast, skulle jag rekommendera dig att titta på Peugeot 308 Sw (kombi istället) tystare, käns bättre upplevd kvalitet, och sväljer ojämnheter i vägen betydligt bättre än V60. Inte alls lika "hoppig" som V60. (Modellen tillverkades mellan 2014-2021. ) Jag har inte sett nån rostig här på stan.

Säkraste kortet är väl annars Toyota Avensis 2009-2018.

Lycka till med letandet.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]