Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
Helt plötsligt under färd på väg till fjälls så får jag felmeddelande i instrumenteringen att bakluckan är öppen. Stannar för att stänga , men det gick inte och det går heller inte att öppna varken med dosa el knapp i bilen . V70 Årsmodell 2015 och jag har väldiga problem kring detta då jag har ett barnbarns rullstol i bilen som jag behöver ha ut. Finns det ingen nödöppning ? Eller kan någon ge tips ? Hör hur det jobbar i luckan , övrigt verkar alla andra lås fungera . Tacksam för lite feedback kring denna tråd gärna med bilder om det finns nå bra knep . Trevlig Påsk
Användarvisningsbild
av Steffe3
Enda nödöppningen jag vet om, sitter precis vid låset. Man ska pilla med någon spärr med en skruvmejsel. Troligen lite trångt om det ligger en rullstol där :/

Men det låter som det skulle kunna vara jordfel, vilket inte är helt ovanligt. Ett test kan vara att dra en kabel från jordpunkt till muttern till torkaren, fungerar det så har du dels hittat felet, och dels får du troligen ut rullstolen.
av Lillolle
Ska täckbrickan pekas bort helt ? Känns som den sitter där och "sviktar" upp och ner . Ska kolla en gång till om jag kan få ner ngt bredvid den .
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, ta bort täckbrickan över muttern/axeländen. Den ska INTE tas bort genom att peta ner något i springan mellan brickan och torkararmen. Den har en hållare med en hake på undersidan, in mot rutan. Tryck haken i sidled och sedan hållaren utåt, från rutan, så kommer täckbrickan ut. Petar du från utsidan får du nog också ut den, men då ryker haken av.

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]