Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
SundanceKid skrev: ons 13 apr 2022, 16:59 Haft en bil från Volvo i 2 veckor nu för att testa Google lite och japp Google är en katastrof i en Volvo.
Jag åker ju med min gamla Sensus, vad är den största skillnaden?
För de funktioner jag vill ha finns i Sensus och är nog inte riktigt med på Android-inplementeringen, skulle vara intressant att få synpunkter från någon som kan jämföra. Hjälper ju inte de som har Android, tyvärr.
av Solle
Hej alla, mitt första inlägg men jag måste dela med mig av händelsen idag.

Har en V90 -22 early recharge T6
Igår uppdaterades mjukvaran till v2.0 och jag fick meddelande i telefonen att uppdateringen var klar. Jag var ute en runda och som alla skriver ingen större skillnad, tyvärr.
Jag satte bilen på laddning hemma, från en laddbox.
Imorse körde frun till jobbet och parkerade och kopplade in den till en laddbox.
När hon slutade och kom ut till bilen då började allt. Hon ringer mig och säger att hon inte kan låsa upp dörren. Inget händer när hon trycker på fjärrnyckeln. Jag provar från appen att låsa upp. Felmeddelande att den inte får kontakt.
Jag kopplar direkt till uppdateringen men att bilen under dagen av sig själv ”glömma” nycklarna??
Jag tänkte att bara ta sig in i bilen så kanske det ordnar sig. Jag ber henne ta den ”manuella” nyckeln och låsa upp dörren. När detta gjordes gick naturligtvis larmet. Jag pratar med henne via FaceTime försöka samtidigt googla fram hur man stänger av larmet. Frun mer och mer nervös och förbannad. Hittar till sist att lägga nyckeln i dryckeshållaren med symbol och därefter vrida på startvredet. Varpå att larmet dessutom börjar använda tutan också.

Jag tar mig till henne med nyckel nr 2. Samtidigt ringer jag Volvo kundtjänst. De kan inte hjälpa så de kopplar vidare till assistans. De skickar ut en bärgare. Jag kommer på plats samtidigt som bärgaren.
Nu till nästa bekymmer. Vi får inte loss laddkabeln. Den lossnar enbart när fjärrnyckeln låser upp bilen eller om laddboxen stänger av matningen. Det senare gick inte att göra. På telefonen igen till kundtjänst. Hur får jag bort laddkabeln om inte bilen låses upp med fjärrnyckeln? Många förslag senare men inget hjälper. Bilen står och larmar. Den är i en laddkabel och ingen vet hur man lossnar den.
Kundtjänst vet inte och assistans har inte det som uppdrag, de hämtar och kör till närmaste verkstad. Sitter bilen fast i en kabel då gör de ingenting.
Då säger de, du får ringa din Volvo handlare imorgon så får de fixa detta.

Där står vi med en ny bil för +700k den sitter fast i en laddkabel och går inte att låsa upp. Alltså ingen bärgning, nu hoppas jag att lokala Volvo handlaren kan åka ut och göra magi imorgon.

Det otäcka i detta är om bilen helt plötsligt gör otänkbara saker själv efter uppdateringen utan egen-kontroll funktioner.

//Roger
Användarvisningsbild
av bem
Då fick jag version 2.0 idag på kvällskröken. Åkte till ICA och handla och när jag skulle åka därifrån stod det i centerdisplayen att ny mjukvara kunde installeras, och det valde jag att göra så fort jag kom hem. Har inte varit ute vid bilen ikväll och kollat om installationen slutfördes men det gjorde det nog (föregående 1.10 gick ju bra att installera för ett tag sen).
Bilagor
D089F27E-DC2B-4D18-A327-C4323E9BBEC8.jpeg
D089F27E-DC2B-4D18-A327-C4323E9BBEC8.jpeg (4.39 MiB) Visad 548 gånger
1D7E5B3E-D0E0-45E2-B3BF-A502E433506E.jpeg
1D7E5B3E-D0E0-45E2-B3BF-A502E433506E.jpeg (4.27 MiB) Visad 548 gånger
av Xanthopteryx
Från annat forum. Kan inte bekräfta att det stämmer:

Hi if you can remove the NSF wheel arch liner there is a small nut/ screw that you can turn and it will wind the locking pin back and you can release the charger cable
av Dastr
Solle skrev: ons 13 apr 2022, 23:06 Hej alla, mitt första inlägg men jag måste dela med mig av händelsen idag.

Igår uppdaterades mjukvaran till v2.0 och jag fick meddelande i telefonen att uppdateringen var klar. Jag var ute en runda och som alla skriver ingen större skillnad, tyvärr.
Imorse körde frun till jobbet och parkerade och kopplade in den till en laddbox.
När hon slutade och kom ut till bilen då började allt. Hon ringer mig och säger att hon inte kan låsa upp dörren. Inget händer när hon trycker på fjärrnyckeln. Jag provar från appen att låsa upp. Felmeddelande att den inte får kontakt.
Jag kopplar direkt till uppdateringen men att bilen under dagen av sig själv ”glömma” nycklarna??
Jag tänkte att bara ta sig in i bilen så kanske det ordnar sig. Jag ber henne ta den ”manuella” nyckeln och låsa upp dörren. När detta gjordes gick naturligtvis larmet. Jag pratar med henne via FaceTime försöka samtidigt googla fram hur man stänger av larmet. Frun mer och mer nervös och förbannad. Hittar till sist att lägga nyckeln i dryckeshållaren med symbol och därefter vrida på startvredet. Varpå att larmet dessutom börjar använda tutan också.

Jag tar mig till henne med nyckel nr 2. Samtidigt ringer jag Volvo kundtjänst. De kan inte hjälpa så de kopplar vidare till assistans. De skickar ut en bärgare. Jag kommer på plats samtidigt som bärgaren.
Nu till nästa bekymmer. Vi får inte loss laddkabeln. Den lossnar enbart när fjärrnyckeln låser upp bilen eller om laddboxen stänger av matningen. Det senare gick inte att göra. På telefonen igen till kundtjänst. Hur får jag bort laddkabeln om inte bilen låses upp med fjärrnyckeln? Många förslag senare men inget hjälper. Bilen står och larmar. Den är i en laddkabel och ingen vet hur man lossnar den.
Kundtjänst vet inte och assistans har inte det som uppdrag, de hämtar och kör till närmaste verkstad. Sitter bilen fast i en kabel då gör de ingenting.

Där står vi med en ny bil för +700k den sitter fast i en laddkabel och går inte att låsa upp. Alltså ingen bärgning, nu hoppas jag att lokala Volvo handlaren kan åka ut och göra magi imorgon.

Det otäcka i detta är om bilen helt plötsligt gör otänkbara saker själv efter uppdateringen utan egen-kontroll funktioner.

//Roger
Wow, första gången jag känner lättnad över att inte ha en hybrid 😀 Det är tragikomiskt när man tänker ”bra att det inte är så mycket funktioner i min modell, mindre som kan strula”.
Användarvisningsbild
av bem
Det Solle råkat ut för är verkligen hemskt. Kanske mest troligt mjukvaruuppdateringen hade med problemen att göra? Om sånt här kan hända vid en mjukvaruuppdatering är det verkligen dåligt. Men det kan ju vara nåt hårdvarurelaterat. Hoppas Solle kan få reda på den verkliga orsaken av sin Volvoverkstad eller om Volvo via loggar från bilen kan se vad detta berott på.
Jag har också en V90 T6 Recharge MY22 early. Som jag uppgraderade till 2.0 igår kväll. Jag har inte varit ute vid bilen än för att se om den funkar efter uppgraderingen. Väntar till senare på förmiddagen ifall det blir nåt strul så jag kan ringa min personliga tekniker och skulle larmet gå som för Solle på min bil vill man ju inte väcka hela kvarteret förrän lite senare.
En lärdom om sånt här kan hända vid en mjukvaruuppdatering är väl att låta en uppdatering ske på hemmaplan (typ på garageuppfarten hemma), eller låta Volvoverkstad installera och verifiera funktioner på bilen efter en uppdatering fast det kanske är orealistikt (vad är då vitsen med att ha OTA, over the air uppdatering). Men för de allra flesta går nog en mjukvaruuppdatering bra utan strul med bilen efteråt. Min bil har genomgått mjukvaruverioner 1.7, 1.8 (inte 1.9), 1.10 utan nåt strul. Nu blir det intressant se om det blir nåt strul efter min mjukvara 2.0 installation som skedde i går kväll. ;-)
Hoppas det blir ordning på din bil igen Solle!
Användarvisningsbild
av bem
Jag var ut till bilen nyss och installationen av 2.0 gick bra.
Bilen gick att öppna keyless, gick att starta (aktivera), bensinmotorn starta när jag valde Constant AWD i körlägen. Radion funka. Inget larm som gått. Satt sen bilen på laddning. Hoppas allt funkar som det ska framöver.
Bilagor
6377F02E-6CCE-47BE-B347-37244CF473D4.jpeg
6377F02E-6CCE-47BE-B347-37244CF473D4.jpeg (3.51 MiB) Visad 459 gånger
E2664045-D14A-45C3-AE3E-91FA06DB7016.jpeg
E2664045-D14A-45C3-AE3E-91FA06DB7016.jpeg (4.12 MiB) Visad 459 gånger
av SundanceKid
AndS skrev: ons 13 apr 2022, 17:49
SundanceKid skrev: ons 13 apr 2022, 16:59 Haft en bil från Volvo i 2 veckor nu för att testa Google lite och japp Google är en katastrof i en Volvo.
Jag åker ju med min gamla Sensus, vad är den största skillnaden?
För de funktioner jag vill ha finns i Sensus och är nog inte riktigt med på Android-inplementeringen, skulle vara intressant att få synpunkter från någon som kan jämföra. Hjälper ju inte de som har Android, tyvärr.
Jag har haft Sensus i mina bilar sen 2017. Senaste bilen är en V90 T8 R-design 2020 som är helt lysande på alla sätt. Har haft den i snart 2 år och den är mycket piggare i Sensus än V90:in jag hade innan va.
av SundanceKid
Solle skrev: ons 13 apr 2022, 23:06 Hej alla, mitt första inlägg men jag måste dela med mig av händelsen idag.

//Roger
Oj, men har du betalat 700k för en T6? Tror min fullsmetade T8 R-design 2020 gick på 700k när jag beställde den.(den saknar inget) va därför jag tyckte det lät dyrt.
Användarvisningsbild
av bem
SundanceKid skrev: tor 14 apr 2022, 13:56 ...

Oj, men har du betalat 700k för en T6? Tror min fullsmetade T8 R-design 2020 gick på 700k när jag beställde den.(den saknar inget) va därför jag tyckte det lät dyrt.
Inga problem komma upp i 700 tkr för en V90 T6 MY22 early med lite utrustning. Det vet jag för jag har en sån jag med (Inscription utrustningsnivå men en del tillägg). Gick kryssa i en hel del mer än jag gjorde så det går få en ännu mer fullmatat bil om man vill såsom t.ex. luftfjädring, Bowers & Wilkins ljudanläggning, 360-graders kamera osv som jag inte har i min. Han kanske köpte till vinterhjul också för 20-25 tkr (gjorde jag men det räknar jag inte med i priset för min bil). Jag pratar listpris nu innan rabatter.
Det plockar på otroligt fort med dragkrok, metallic, ett eller två snäpp upp i utrustningsnivå, HUD om man gillar det, panoramatak, ljus- och klimatpaket, tonade rutor, bensinvärmare (fick jag betala extra för på min MY22 early eftersom de plockat bort den till 2022) osv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&aum[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar