Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Test123
Hej!
Ny på forumet. Jag har en XC70-16 Classic Sport.
Det har hänt 3 gånger nu senaste tiden att bilen har gjort en spontan autobroms utan att det egentligen finns något objekt som den borde ha reagerat på. Hastigheter har varit mellan 30-50 km/h och under klara dagar utan nederbörd eller liknande. Ej har det heller varit vid någon rondell utan alla dessa gånger har varit på raka vägar. En gång skedde det mitt framför ett farthinder med övergångsställe utan att det fanns någon gångtrafikant som skulle gå över.
Är det någon annan som har upplevt detta? Kan det vara repig ruta som stör utrustningen vid ett visst ljus?
Om jag ska vara ärlig så tänkte jag nog inte ens på det. Vart nog mest ställd att den helt plötsligt bromsade.

Jag vet att det har hänt några gånger som den har varnat med rödljus och ljudsignal när den tycker sig har sett något hotande framför men har aldrig ingripit.
Det är autobroms som orsakar den reaktionen. Händer exempelvis om en bil framför dig tänker svänga, men du fortsätter i samma fart, för du ser ju att han ska svänga. Bilen ser bara att han saktar in.
Autobroms använder radar och kamera, City Safety laserscanner, så om det är ett givarproblem är det inte på samma ställe du ska titta. Därav frågan.
När jag fick stopp på grund av att grenar från ett lågt träd hängde ner så laserscannern såg dem, då stod det en text i still med Stopp av City Safety i displayen. Inte ordagrant så, men det gick att se varför den stannade.
av emtor
Moderna tider.
Nu får man köpa bilar som även dementa 90-åringar kan åka runt i.
Man behöver ej någon reaktionsförmåga längre,-tekniken tar hand om den saken.
-När kommer bilar för dom blinda?

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]