Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Min V70 från -97 går ojämnt och hackar på tomgång och jag får felkoderna EFI231 och EFI232. Efter lite letande på nätet och en titt under motorhuven så hittade jag en trasig anslutning till där luftrenarfiltret sitter, som verkar stämma med symptomen och att det är tjuvluft därifrån.

Enligt Haynes gör-det-själv är det övre "vakuumröret till temperaturstyrningsventilen" som är trasig. Den sitter på locket till där luftfiltret är, och går så vitt jag kan se ner till nedre delen av samma luftrenarhus. Bifogar en bild av det trasiga röret, det är alltså det övre röret som går in i locket som är sönder. Försöker hitta röret som reservdel då den verkar hyfsat enkel att byta själv, men lyckas inte hitta den. Inget jag söker på ger något vettigt resultat.

Är det någon som har en sprängskiss eller vet vad delen heter, så vore jag tacksam!
Bilagor
WhatsApp Image 2022-04-11 at 19.44.03.jpeg
WhatsApp Image 2022-04-11 at 19.44.03.jpeg (216.44 KiB) Visad 1426 gånger
Artikelnumret bör du kunna hitta på www.volvopartswebstore.com
Prova annars att lossa slangen och tejpa båda ändarna, då borde bilen gå som vanligt förutom att luftförvärmningen fungerar halvdant.
Jag tvivlar på att dina felkoder beror på detta.
Förresten, går det inte att ersätta vinkelstycket med en bit gummislang?
Termostaten inne i luftspjället fastnar uppenbarligen i läge varmluft när den passerat typ 15 år, det gör motorm trött och törstig. Vakuum- dosan kan bara höja temperaturen ytterligare.. inte sänka!
Tack för svar, jag ska kolla länken. Den var sönder på fler ställen, vi provade att tejpa men tyckte inte det blev riktigt bra så vi tänkte försöka byta den om vi får tag på en ny. Lyckas vi inte med det så försöker vi nog med att ersätta med en bit slang. Har du någon idé om vad felkoderna kan innebära?
viewtopic.php?t=31218#p204647
Vakuumläcka tänkbar förklaring, ta loss vinkeldelen från slangen och tejpa änden på slangen. Titta igenom alla andra vakuumslangar i motorrummet, det kanske finns fler som har torrsprickor.
Lossa anslutningen på batteriet några minuter så nollställs aktiva felkoder när du startar nästa gång. Annars krävs typ 10 felfria starter innan de nollställs automatiskt, så med tiden ska motorlampan slockna av sig själv.

En volvobutik värd namnet borde kunna plocka fram reservdelen utifrån dina bilder. Men räkna med att det är beställningsvara. Åk annars till en "självplock"-skrot så får du förhoppningsvis ett nytt vinkelrör för en spottstyver.
Edit: letar man på volvopartswebstore så dyker det bara upp ett rör som inte ser riktigt likadant ut men det kanske är ersättare: #18, Volvo nr 1332455
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=482
https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 32455.html
https://www.skandix.de/en/spare-parts/a ... m/1028235/
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/kop ... rrency=SEK
Tack igen! Det var den tråden jag hittade och tänkte att luftläckage var ett bra ställe att börja leta... :-) Vi tog loss slangen igår och då krackelerade både fästena i sina beståndsdelar, den ena gick att få ihop dugligt med tejp, men den andra fick en improviserad koppling av en bit bevattningsslang, eltejp och en liten slangklämma. Vi tyckte bilen gick jämnare efter det, men vi ska leta vidare efter fler torkade vakuumslangar. Kanske en dum fråga (jag är bara en glad amatör som vill hålla liv sin älskade bil), men hur många finns det som jag bör leta efter? I Haynes står det bara att man ska kontrollera alla vakuumslangar en gång om året (erkännes - det har jag inte gjort), men inget om hur många det är eller var de finns.

Tack för sprängskisserna, du har kommit längre än jag. Jag tror den slangen du hittat är den som sitter under den jag behöver och den verkar inte ha samma dimensioner, men den kanske är så pass mjuk att man kan få på den ändå. Kan ju vara värt att testa. Jag fick tips om reservdelskataloger på https://www.gcp.se/katalog/ och satt och letade hela kvällen efter slangen, men lyckas inte hitta den i V70-katalogen. Har skickat lite förfrågningar till olika reservdelsföretag, så jag hoppas få napp på någon av dem.
Svårt svara på hur många slangar det finns..
En relativt grov till bromsservot, sen smala till evap ventil / kolkanister och förvärmningsspjäll. Kanske fler.
På min -00 sitter det en tunn slang till map- givaren bakom kylarens överkant, slangen föll i smulor.. Men du har nog ingen map på en 97.
Du får väl utgå från insugningsröret och se vilka slangar som börjar där ;-)
Hej igen, har nu tittat på några till vakuumslangar och de ser fina ut. Däremot upptäckte sonen en slang som var helt av. Verkar funka att ta loss den lösa stumpen och sätta dit den igen. Har jag rätt i att det här är en vakuumslang som på något sätt hör till MAP-sensorn? Kan det i så fall varit det som gjort att bilen gått illa?
Bilagor
Trasig slang.jpeg
Trasig slang.jpeg (318.74 KiB) Visad 1330 gånger
Undrar om inte det där är slangen till evap systemet. Isåfall går den till en magnetventil under batteriet ungefär och sen vidare till kolkanistern som sitter långt ner i vänster framskärm.
Men sak samma, trasig slang ger tjuvluft på tomgång och precis de felkoder du har sett. Byt till fräscha slangar!
Mekonomen- butiken har olika dim i metervara.. ta med en bit av den gamla som mall

Slangen till bromsservot brukar vara grövre och textilarmerad. Du kan följa den baklänges från bromsservot (stora runda burken under bromsvätskebehållaren). Den slangen brukar sitta med slangklämmor i båda ändarna.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]