Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Kollade, laddboxen är på 11 kW. Men den har option på 22kW:) Och jag läser att boxen går att ställa ner till valfritt A-uttag så det finns en lösning att välja 10A och få ut runt 2,2 kW vid 1-fas.

Hur är upplevelsen att köra denna nya bil jämfört med en V90CC MY2019 D4 Polestar? Gillar V90:an men "bytessjukan" har slagit till.... Men jag ska försöka och provköra XC60 T6 Charge nu på onsdag då XC60 höjs med 30 kkr enligt uppgift efter påsk och jag får ganska bra betalt för min g:a V90.
Användarvisningsbild
av poseidon
Gick från V90cc d4 awd till XC60 hybrid för 1 år sen. Saknar V90cc varje gång jag ser en.....

Inget fel på xc60 men det är inte min biltyp. V90cc är mer bruxig och robust på något vis. Större bagage oxå.

Men den finns ju inte som laddhybrid. :crying:
av Lockis
Lövet skrev: mån 11 apr 2022, 15:06
LJN skrev:Har nu fått offert på en XC60 laddhybrid MY2023 och fick uppgiften att laddningskapacitet är 3,7kwh 1 fas 230 V max 16 A. Jag har en nyinstallerad laddbox Easee 22 kW i garaget, går den att använda för att ladda en ny XC60 laddhybrid? Det vore förnämligt om det gick att nyttja/belasta alla 3-faserna i fastigheten då jag bara har 16A som huvudsäkring?
Du kan använda boxen men den kommer bara gå på 1 fas. Det är bilen som begränsar, inte boxen. Så för full effekt kommer 16a krävas vilket lämnar 0 utrymme för annan förbrukning. Du kommer behöva ställa ner laddstyrkan eller säkra upp.

Säljaren som sålde på dig en 22kw box borde få en snigel på ögat, det kräver 32a huvudsäkring för att använda en sådan (plus övrig förbrukning). Hur tänkte han att den skulle vara rätt för dig?
Så, nu lugnar vi ner oss 😂 boxen kan leverera upp till 22kW. Bra för framtiden. Förmodligen inte billigare med en annan box iheller. 6500;- ger jag för min easee 22kW (nedställd jag till 11kW) installerad och klar. Tror det blir svårt att hitta en lägre speccad box till bättre pris idag?
av Star123
Hej!

Jag har kört min XC60 T6 Recharge R design My2022 early nu i en dryg månad, bytte från XC 60 T5 my2019 FWD och tycker att det är ett bra steg upp (inte bara i pris ;-) ) Vill bara kolla hur kör ni med er bil? "Pure" så mycket som möjligt eller i Hybridläget, det är ju smått irriterande att varje start trycka 3-4 ggr på mittdisplayen om man vill köra i "pure". Vad drar era bilar i "pure läget"? Jag har inte lyckats komma under 1,4l/100km, och då kör jag väldigt försiktigt :-)
Förstår inte exakt hur OTA av systemet fungerar, om det finns ny "firmware" ute varför kan inte alla få den samtidigt?
Sist varför tar det sådan lång tid för Volvo att få ut typ "Apple CarPlay" (Jag vet , jag klara mig utan för Android funkar typ samma, men ändå), sist Youtube annonserades i januari nu är det snart sommar..... många frågor , tacksam för er input, Med vänlig hälsning, Göran
av LJN
Tack input: Vad jag läst någonstans så kan man på MY2023 välja "Pure" som förvalt startläge? Stämmer detta? Är återstående räckvidd på batteriläge lätt att se?
av LJN
Nu har jag beställt en XC60 T6 Charge MY2023 med Plus paket och med några mer options. Får se vad jag får för leveranstid?
Provkörde innan en MY2022 och är lite imponerad av el-driften och att den även i Pure läge upplevs som kvick i tätortstrafik. Även enpedals körningen var smidig och enkel att komma överens med.
av Glenn3
Star123 skrev:Hej!

Jag har kört min XC60 T6 Recharge R design My2022 early nu i en dryg månad, bytte från XC 60 T5 my2019 FWD och tycker att det är ett bra steg upp (inte bara i pris ;-) ) Vill bara kolla hur kör ni med er bil? "Pure" så mycket som möjligt eller i Hybridläget, det är ju smått irriterande att varje start trycka 3-4 ggr på mittdisplayen om man vill köra i "pure". Vad drar era bilar i "pure läget"? Jag har inte lyckats komma under 1,4l/100km, och då kör jag väldigt försiktigt :-)
Förstår inte exakt hur OTA av systemet fungerar, om det finns ny "firmware" ute varför kan inte alla få den samtidigt?
Sist varför tar det sådan lång tid för Volvo att få ut typ "Apple CarPlay" (Jag vet , jag klara mig utan för Android funkar typ samma, men ändå), sist Youtube annonserades i januari nu är det snart sommar..... många frågor , tacksam för er input, Med vänlig hälsning, Göran
Dom där 1,4l/100km är för värmaren. På sommaren kommer du ligga på 0l/100km i pure.
av LJN
Ni som köpt eller tänker köpa XC60 Charge som till MY2023 kommer med "Allseason" däck. Tror ni att däcken är säkra/användbara vintertid i götaland/svealand? Minst en bilreporter har utryckt sitt missnöje och tvivel med Volvo,s nya idé. Eller får man kosta på en vinterhjuluppsättning med premium vinterdäck för nordiska förhållande?
Användarvisningsbild
av bem
LJN skrev: ons 13 apr 2022, 17:11 Ni som köpt eller tänker köpa XC60 Charge som till MY2023 kommer med "Allseason" däck. Tror ni att däcken är säkra/användbara vintertid i götaland/svealand? Minst en bilreporter har utryckt sitt missnöje och tvivel med Volvo,s nya idé. Eller får man kosta på en vinterhjuluppsättning med premium vinterdäck för nordiska förhållande?
Om du ser tillbaka säg 10 år hur har väglaget sett ut där du brukar köra?
Om det är vinterväglag skall man ha vinterdäck (odubbat ekler dubbat).
Volvo själva säger såna däck du frågar om inte skall användas vid vinterväglag. Så brukar det bli vinterväglag där du kör på vintern så är det nog bäst ha en uppsättning vinterhjul också att kunna skifta till ungefär lagom till när vintern brukar vara i antågande i dina trakter. Själv skulle jag hellre ha en uppsättning bra sommardäck och en uppsättning bra vinterdäck. Men det är för att där jag bor är det garanterat vinterväglag någon del av vintern, det har det hittills varit under den tid jag kört bil i mitt liv (sen 1979 då jag tog körkort).
av Lockis
bem skrev: ons 13 apr 2022, 23:26
LJN skrev: ons 13 apr 2022, 17:11 Ni som köpt eller tänker köpa XC60 Charge som till MY2023 kommer med "Allseason" däck. Tror ni att däcken är säkra/användbara vintertid i götaland/svealand? Minst en bilreporter har utryckt sitt missnöje och tvivel med Volvo,s nya idé. Eller får man kosta på en vinterhjuluppsättning med premium vinterdäck för nordiska förhållande?
Om du ser tillbaka säg 10 år hur har väglaget sett ut där du brukar köra?
Om det är vinterväglag skall man ha vinterdäck (odubbat ekler dubbat).
Volvo själva säger såna däck du frågar om inte skall användas vid vinterväglag. Så brukar det bli vinterväglag där du kör på vintern så är det nog bäst ha en uppsättning vinterhjul också att kunna skifta till ungefär lagom till när vintern brukar vara i antågande i dina trakter. Själv skulle jag hellre ha en uppsättning bra sommardäck och en uppsättning bra vinterdäck. Men det är för att där jag bor är det garanterat vinterväglag någon del av vintern, det har det hittills varit under den tid jag kört bil i mitt liv (sen 1979 då jag tog körkort).
Volvos nya recharge däck är klassade för vinterväglag.

Hissa, starta, vrid, lossa returen till behå[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]