Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

E tron är en fin bil som jag är intresserad av.

Mina släp väger bortåt 2100 med två hästar eller två balar lastade, vilket ju är lagligt med vår XC70.

Visst man kan ju chansa för 300 kg överlast är ju inte körkortsindragning utan bara feta böter om man blir stoppad och inte får fortsätta färden.

Men vad blir räckvidden med 2000 kg bakom? Finns ju aldrig möjlighet att ladda på ryttartävling och att stå vid laddare längs vägen med hästar i släpet är ingen höjdare heller.
Ja, det är vad jag gör. Jag behåller nuvarande XC90 för ett mindre antal resor per år.

I teorin skulle jag kunna hyra bil då, men i praktiken fungerar det inte. Dels är det omständligt att hämta och lämna -- och tid är en bristvara i mitt liv. Utöver det kommer jag att ha hundar i bilen, vilket oftast inte uppskattas av uthyrningsfirmor.

Genom att jag behåller en större dieselbil behöver jag inte en så stor elbil. Det gör att min månadskostnad med två bilar blir ungefär samma som för en stor elbil som bättre kan hantera mitt totala bilbehov.

Det är just längre resor, med släp och när det är kallt som fungerar sämre med elbil. Speciellt inte om du måste åka när alla andra åker (jul, sportlov, påsk...).
Derank skrev: mån 11 apr 2022, 00:04 Du får väl behålla XCn och ha den på ryttartävlingarna, och är det endast ett par gånger om året går det ju att hyra vid de tillfällena,
Eftersom jag inte jobbpendlar med bilen blir det mest körning med släp. Ofta 2-3 ggr per vecka. Det är tävling, hingsstation, foder, ensilsge, vatten veterinärbesök osv. Och att hyra bil 3 ggr per vecka känns galet.

Och att välja en elbil som inte klarar av 80% av mina körningar är ju rätt kass.

Då är det bara BMW ix och Tesla model X som i dagsläget klarar att ersätta min gamla XC70 och då blir det ruskigt dyrt.

Hur himla långt bort är det att det kommer elbil till humant pris som ersätter en XC70?
VolvoB20 skrev:Hur himla långt bort är det att det kommer elbil till humant pris som ersätter en XC70?
Just det användarcaset är nog långt bort. Det kommer inte en elbil med 2,2ton dragvikt 70 mil räckvidd och 200.000kr i inköpspris på bra länge.
Lövet skrev: tis 12 apr 2022, 01:21
VolvoB20 skrev:Hur himla långt bort är det att det kommer elbil till humant pris som ersätter en XC70?
Just det användarcaset är nog långt bort. Det kommer inte en elbil med 2,2ton dragvikt 70 mil räckvidd och 200.000kr i inköpspris på bra länge.
Det som skulle ändra prisbilden radikalt (på inköp) är väl om det dyker upp leasingsystem på batterierna.. Då hade man sluppit hela osäkerheten runt livslängd och avskrivning men givetvis slår det på månadskostnaden i stället.
Men det kanske kommer en som klarar det och har hyfsad månadskostnad vid leasing? Finns ju ett märke som hade mycket låg månadskostnad vid leasing (bortsett från dragvikten), och vem vet hur det ser ut om några år att vissa elbilar kan ha riktigt hög dragvikt. Krav på dragvikt på 2,2 ton kanske inte blir så vanligt i framtiden på rena elbilar.
Enda elbilen jag vet om som har 2,2 ton dragvikt idag är Tesla Model X men den är ju inte direkt billig. Den har dragvikt på 2 268 kg.
200.000 ???

Med normal inflation/prisöking/indexuppräckning borde väl ett jämförbart pris landa på 500.000 (min XC70 400.00) i nyköp och 250.000 som begagnad som jag köpte loss min XC70 (200.000)0vid 36 månader om man ska räkna en rättvis jämförelsen.

Eller är det så att alla priser i Sverige skenat uppåt i Sverige senaste 8 åren mångdubbelt snabbare än inflationen ?

Edit: Jag tänkte helt fel, Inflation/Index är ju bara fake. Fastigheter har ju ökat 100%, Energi mycket, Mat rejält under 8 år men endå redovisar ju Regering/riksbank/SCB sjukt låga siffor för att hålla ned lönekrav och bidrag. Så då är det väl naturligt att bilar gått upp lika mycket som allt annat då.
VolvoB20 skrev:Med normal inflation/prisöking/indexuppräckning borde väl ett jämförbart pris landa på 500.000 (min XC70 400.00) i nyköp och 250.000 som begagnad som jag köpte loss min XC70 (200.000)0vid 36 månader om man ska räkna en rättvis jämförelsen.
Nej jag räknade med att din beggade xc70 var värd 200k. En ny v90cc _börjar_ på 500k idag, en någorlunda välutrustad kostar 650.000kr. Att köpa en sån istället för en ev6 gt eller motsv gör man inte för att spara pengar så att säga. Men vi är där att man kan byta ut sin äldre dieselbil mot en elbil till samma pengar.
  • 1
  • 304
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 445

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiva[…]

Samma läge här. C30 -08 2,0d Bytte batt[…]