Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis bytt bromsbelägg fram på min S60 2,4 T 01. Efter bytet går bromspedalen i botten och jag har ganska dålig bromsverkan. Om jag bromsar med motorn på, sjunker bromspedalen mot bottenläge men inte om jag slagit av tändningen. Vad kan ha gått galet? Läste någonstans att man kan ha skadat packning i huvudcylinder om man pressat in kolvar för lång vid bytet. Kan det vara detta som är problemet eller kan det komma in luft i systemet på något sätt när man gör denna typ av arbete?

?? / Stefan
Användarvisningsbild
av Whisky
Ja, tätningen kan bli klämd och skadad... men då borde det läcka bromsservovätska. Har nivån sjunkit? Pumpa på bromsen med tändningen på och kolla om det läcker. Annars kan du ha fått in luft, vilket nog är troligare. Då blir det till att lufta!

...Utan att idiotförklara dig... :wink: Men har du monterat alla belägg eller missade du något och sitter de rätt?
av Stefan m S60
Tack för det svaret - Det låter lugnande. Inga läckage och alla belägg på plats. Sätta dem fel - då måste man nog anstränga sig ordentligt tror jag ;-)

Begriper bara inte hur det kan komma luft i systemet bara för att man pressar tillbaka kolvar. Nåväl, får väl prova att lufta. Är det nå'n som har pejl på i vilken ordning man luftar oken på S60 av min modell?

/Stefan
Användarvisningsbild
av CarMan
det ska inte kunna komma in luft.
det ska heller inte kunna bli nått lakage, om inte huvudcylindern är sliten, men då blir det bara inre lakage. men kan knapast tro det heller.
inget ska kunna gå fel om du trycker in en kolv
Användarvisningsbild
av Whisky
CarMan skrev:inget ska kunna gå fel om du trycker in en kolv
Nja... Se, det är jag levande bevis på! Jag har nämligen sabbat tätningsbälgen en gång med en "rörtång a' la ånglok" när jag tröck in kolven lite väl våldsamt med gummit emellan... :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
Whisky skrev:
CarMan skrev:inget ska kunna gå fel om du trycker in en kolv
Nja... Se, det är jag levande bevis på! Jag har nämligen sabbat tätningsbälgen en gång med en "rörtång a' la ånglok" när jag tröck in kolven lite väl våldsamt med gummit emellan... :oops:
då hade du säkert ett fel från början, kolvan ska ju gå lätt. din kolv kanske var rostig & då tätar inte packningen bra
av Knasen
Tätningsbälgen som man ser på kolven har endast till uppgift att skydda kolven mot damm och dylikt som kommer utifrån, packningar som håller oljan på plats och skyddar mot luftläckage sitter långt in. Att bromspedalen går i botten när du har bytt bromsar är hur normalt som helst, pumpa några gånger på bromsen innan du kör iväg, bromsen ska kännas stum och får inte sjunka, att bromsen inte går lika långt ner när du inte har motorn igång beror på att motorn hjälper dej att bromsa via bromsservon. Bromsservon fungerar på ungefär så här: Motorns insugsrör står i direkt kontakt med bromservon genom backventiler osv, motorns suger hela tiden luft från atomsfären (eller trycks in med turbo) i bromsservon skapas ett vacum(undertryck), som gör att bromsservons stora membran sugs mot motorn via luften. Och membranet är det som hjälper dej att bromsa i stora drag. Testa att trycka ner bromspedalen när du har motorn igång och håll kvar, stängs sedan av motorn och släpp upp pedalen, och trampa ner pedalen igen, då kommer du bara komma halvägs jämfört med innan därför att ett visst undertryck finns kvar, och en tredje gång så har du tappat all bromskraft.
av Stefan m S60
Hej - och tack för alla svar!

När jag bytte belägg på framhjulen visade det sig att även skivorna var så pass slitna att beläggen låg på lite snett. De nya beläggen var något större än de gamla och vilade på den förhöjda kanten på de gamla skivorna. För att inte sabba de nya beläggen i avvaktan på nya skivor, satte jag tillbaka de gamla slitna beläggen och det var då som jag fick rejäla problem med bromsverkan. Varför förstår jag fortfarande inte. Dagen innan var ju beläggen fortfarande lika slita men man behövde ju bara snudda bromspedalen för att "slå pannan i vindrutan". Nåväl, efter nya skivor och tillbaka med de nya beläggen (som han bli lite snedslitna), luftning (det kom märkligt nog faktiskt ut lite luftbubblor), så är nu bromsverkan i princip återställd - även om jag tycker pedalen tar något lägre än förut.

Tänkte nu köra några dagar och slita in de nya beläggen för att sedan lufta alla fyra oken kommande helg. I kväll orkade jag bara lufta de främre. Enligt samtal med verkstad (Bilia) idag verkade inte som om det spelade roll i vilken ordning man luftade. Någon som har avvikande åsikt? (Volvo S60 2,4T 2001)

Har bytt många belägg genom tiderna på mina gamla 245:or men aldrig råkat för något liknade. Nåväl - nu verkar det funka och det är ju huvudsaken. Återigen - Tackar för alla svar. Verkar vara ett trevligt forum det här som man hittade i paniken. Här blir jag kvar och hoppas på att kunna lära mig nå't nytt och kanske även bidra med egna erfarenheter.

mvh Stefan
Användarvisningsbild
av Ramon
Kan mycket väl hända att bromspedalen tar lite längre ner efter luftning, skiljer i princip alltid lite från innan luftning och efter.
Uppdatera mjukvaran

Det börjar bli dags för service på[…]

Jag tror att konkursen är ett tuffare slag f&[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Kan vara intressant att veta mätarställ[…]

Även här påstås P2600 har me[…]