Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jlu
Min bild av begreppen OEM och "pirat" är att OEM är en leverantör som levererar liknande produkter till -någon- biltillverkare, behöver inte vara den leverantör som i detta fall Volvo verkligen köper av.

Pirat, det är en del som är kopierad och görs (oftast) av ett bolag som säljer kopior av delarna men som inte säljer till någon biltillverkare.

Jag inser att många menar med pirat även att tex om Volvo har Hella som leverantör men Bosch säljer tex ett oljefilter, så är det ett piratfilter.

Jag tror att man tweekat så att man kan kalla piratdelar för "originaldelar" om de uppfyller samma spec som originaldelen. Problemet är, att specen för delen är ofta inte offentlig information, vilket gör det omöjligt för en pirattillverkare att säkra det är samma spec.

Nå, jag skulle gärna köpt en pump från någon av de stora tillverkarna men det fanns helt enkelt ingen prisvärd. Jag skulle även kunna tänka mig att köpa en begagnad pump, men de jag hittade i bildelsbasen kändes inte prisvärda sett till hur långt bilen de plockat från gått. Nu håller vi tummarna för att denna ska funka och hålla hyggligt länge.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Nytt:
Trodo.se, mekster.se, skruvat.se, vparts.se, bfbildelar.se, mekanika.se

Begagnat:
Bildelsbasen.se, laga.se

Finns också en del att hitta på.
Blocket.se, tradera.se

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Bara för att man hittat tillverkaren som gjort Volvos originaldelar så behöver det inte betyda att tillverkarens katalogprodukter är identiska med utförandet som Volvo köpte..
Det är fullt möjligt att Volvo har specificerat t.ex. tätningar eller lager med längre livslängd. Eller batterier med bättre lågtemperaturprestanda än standardversionen.
Petitesser kanske :-)
av KalleJ
Erik Å skrev:Bara för att man hittat tillverkaren som gjort Volvos originaldelar så behöver det inte betyda att tillverkarens katalogprodukter är identiska med utförandet som Volvo köpte..
Det är fullt möjligt att Volvo har specificerat t.ex. tätningar eller lager med längre livslängd. Eller batterier med bättre lågtemperaturprestanda än standardversionen.
Petitesser kanske :-)
Eller så är det precis tvärt om. Eftersom man letar efter reservdelar så har den delen antagligen gått sönder. Då kan tillverkaren har uppdaterat delen sen volvos originalspecifikation.
Vet exempel på toyota aygos ljuddämpare där tredjepartsdelen hade förstärkning där orginaldelen rostade sönder.
Händer rätt ofta att Volvo själva byter artikelnummer med. Original är inga magiska delar.
Volvo har haft betydligt längre livslängdskrav än övriga biltillverkare. Men nu har skillnaden krympt..
av KalleJ
Samma sak med Geely och Ford ?? :party: :-D

Köp delar av större OEM tillverkare. Kan vara bra att plugga på vilka det är om man är osäker.
Jobbar ibland med delar som QA som återför till ett par externa leverantörer hos en stor svensk tillverkare av fordon.
Det oftast tillverkaren av delarna som står för kvaliteten. Specifikationerna tittar de på i början, sen löper avtalet på.

I flera fall är det Bosch/Continental osv som driver utveckligen. Fordonstillverkarna köper de delarna som finns i katalogen med mindre modifikationer och deras märke på. T.ex tändstift, bromssystem osv. Behöver jag nämna kvalitetsporblemen med A/C pumpen ?

För all del vissa kritiska delar köper man alltid original. Men då snackar vi motorrenovering o dylikt.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Ford lär väl vara i paritet med GM dvs 10 år/120 k miles. Ingen aning om Geely.
Continental är jag inte särskilt imponerad av :-D

KalleJ skrev:
Eller så är det precis tvärt om. Eftersom man letar efter reservdelar så har den delen antagligen gått sönder. Då kan tillverkaren har uppdaterat delen sen volvos originalspecifikation.
Vet exempel på toyota aygos ljuddämpare där tredjepartsdelen hade förstärkning där orginaldelen rostade sönder.
Händer rätt ofta att Volvo själva byter artikelnummer med. Original är inga magiska delar.
Tänker lika, ungefär som "army quality" som för invigda betyder billigast möjliga.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]