Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nissebo
Tjena,

Volvo V70 II Drive - 120HK

Det finns många trådar om detta, men ingen stämmer helt med mina symptom, så tänkte kolla om någon har nån go idé...

När jag körde med tomt släp i dag så fick jag den berömda varningen i stil med "DSTC service required". Bilen gick in i lågfartsläge "limp home" elller vad det kallas, hela bilen skakar, så jag fick på med varningsblink och svänga av första avfart.

Stängde kort av bilen och startade igen, men fel och skak kvarstod. Stängde då av helt, ur med nyckel och väntade några minuter. Efter det så startade den igen och gick sedan utan felmeddelande och utan "limp home" i 5 - 6 mil.

Inga övriga fel med den förutom att jag senaste månaderna tyckta att motorljud har varit lite "dovare" än vanligt och mer hackig än vanligt på låga varv.

Nämnas bör att vi hade samma problem för ca tre år sedan, då samma felmeddelande och skakläge uppstod några gånger.
Då byttes baserat på felkoder två spridare ut mot nya begagnade spridare och sedan dess har den gått fint.

Funderingar:
- Är det sannolikt spridarna igen, eller är DSTC + skakande bil symptom på allt mellan himmel och jord?
- Nu går den ok igen, men fortfarande "känslan" att motorljudet är lite "off" - lämna in och kolla felkoder iaf?
- Kör sällan släp, kan extra belastning utlösa nåt sådant (eller nån elgrej mot vagnen?) eller mer sannolikt max otur att det sammanföll?
- Är "spridare" förbrukningsvara, så man kan tänka att det är de som gett sig igen, eller nåt annat fel som gör att de slits snabbare?

Alla idéer eller input mottages tacksamt.
Limp home har jag råkat ut för några gånger med min bil, men den skakar ingenting för det. Nu är det förvisso en D5, men jag tycker det låter som att det är något annat än limp home du har. Känns mer som att DSTC försöker korrigera något som inte finns.
Användarvisningsbild
av Nissebo
Åh fan, så normalt så är limp home bara en hastighetsbegränsning? Inget skak eller hack?

Med vår bil så har det varje gång blivit att man max kan köra ca 50 kmh OCH att hela bilen skakar och hackar när man gasar.
Ja, limp home innebär i princip begränsat effektuttag. Senast det hände mig var det med möda jag kom upp i 50 km/h med husvagnen bakom. Men den går precis lika mjukt och vackert som vanligt. Bara eländigt svag.
apersson850 skrev: sön 10 apr 2022, 20:58 Ja, limp home innebär i princip begränsat effektuttag. Senast det hände mig var det med möda jag kom upp i 50 km/h med husvagnen bakom. Men den går precis lika mjukt och vackert som vanligt. Bara eländigt svag.
Ok, tack för info. Nä, här skakar bilen så man tror man ska ramla av vägen.
Kan det vara så att något Volvo infört för att man ska fatta att allvar och inte ligga och smygköra i 50 i 10 mil?
Hej
Undrar om du fick problemet löst? för jag fick samma problem med min Volvo V70 D2 2012. Har exakt samma fel på bilen som du hade och få motorsystem service erfordras.

Tack för all hjälp
av binkie
nasilund skrev: tis 21 feb 2023, 19:19 Hej
Undrar om du fick problemet löst? för jag fick samma problem med min Volvo V70 D2 2012. Har exakt samma fel på bilen som du hade och få motorsystem service erfordras.

Tack för all hjälp
Troligtvis en defekt spridare, du måste läsa ut felkoderna för att veta vilken.

DSTC tänds för att momentvärdet från motorn blir fel då den inte går på alla cylindrar.
Carplay trådlöst?

Med tanke på att trådlös CarPlay […]

Verkar som det bara finns en kung :-) Då bli[…]

Elpriset

Det har varit minuspriser ända ner till -35&o[…]

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]